Dobry lider pcha swój zespół do sukcesu 

Budowanie zespołu tak, aby nikt z niego nie prześcignął menedżera to największa porażka przywódcy. Dobry lider wie bowiem, że jego zespół to jego sukces.

Sukces to nic innego jak stan, w którym jednostka jest w stanie powiedzieć, że spełniły się wszystkie jego oczekiwania.1 Tak naprawdę – bardzo trudno go osiągnąć, ponieważ każdy posiada inne wartości, które go definiują. Niewątpliwie jednak, w osiągnięciu sukcesu zawodowego pomóc może odpowiednia postawa dobrego lidera. Szefa, który wie, że triumf jego zespołu, to również jego triumf – i do tego nieustannie dąży.

Miarą wartości dobrego lidera są sukcesy jego zespołu 

Dobry lider wie, że stagnacja to pierwszy krok do upadku zespołu, a nawet – całej firmy. Tak naprawdę bowiem nie rozwijając się w ostatecznym rozrachunku zaczynamy się cofać. Nie widzimy nowych możliwości i rozwiązań, nie potrafimy optymalizować procesów, a finalnie – nie wywiązujemy się ze swoich obowiązków. Dynamicznie zmieniający się świat nie pozwala bowiem na zatrzymanie się, zwłaszcza w kwestii poszerzania swojej wiedzy.

Tym samym, dobry lider wie, że cały czas musi pchać swój zespół do przodu – do tego, aby chcieli być lepsi. Nie tylko dla niego, dla dobra firmy, czy klientów – jego pracownicy mają być lepsi przede wszystkim dla siebie samych. Musi ich motywować i wspierać, ale jednocześnie kształtować w nich samodzielne myślenie, a także branie odpowiedzialności za własne działania.

Dobry lider musi być partnerem dla swojego zespołu, umieć traktować go jako grupę, ale jednocześnie podchodzić do jednostek indywidualnie. Nie jest to łatwe zadanie, ale dzięki lepszemu poznaniu swoich pracowników może z łatwością popchnąć ich do sukcesu.  Wie bowiem doskonale, że miarą jego wartości są nie tylko jego własne osiągnięcia ale przede wszystkim osiągnięcia jego zespołu.2

Sukces zespołu – jak w tym pomóc?

Co najważniejsze – dobry lider musi umieć dzielić się wiedzą. Jako osoby z wizjami, wiedzące dokąd zmierzają, liderzy dźwigają na swych barkach ciężar odpowiedzialności za poszerzanie wiedzy swojego zespołu. Oczywiście, to czy pracownicy tę wiedzę przyjmą jest kwestią indywidualną, ale menedżer nie może nigdy gasić iskry entuzjazmu do nauki. Powinien ją podsycać i motywować do dalszego poszerzania horyzontów.3

Nie chodzi zatem wyłącznie o to, aby posiadać olbrzymią wiedzę, ale również o umiejętność skutecznego jej przekazywania. Równie istotne jest zatem zachęcanie do pozyskiwania wiedzy we własnym zakresie.

Rozwijający się zespół to zespół, który osiągnie sukces

Ważne jest, aby lider, który ma świadomość, że tylko rozwijający się zespół może osiągnąć sukces, rozmawiał ze swoimi pracownikami. Dyskusje nad rolami w zespole, jak i indywidulanymi celami, wizją i wartościami, a także słabymi i mocnymi stronami – to podstawa komunikacji ze swoimi pracownikami. Menedżer musi bowiem stworzyć przestrzeń na dyskusję o oczekiwaniach i potrzebach. Wiedząc to natomiast – dobremu liderowi łatwiej jest motywować w odpowiedni sposób do rozwoju, przydzielać odpowiednie zadania, pchać do osiągnięcia sukcesu.4

Dobry lider więc rzuca wyzwania swojemu zespołowi. Pokazuje pracownikom, że mogą być jeszcze lepsi. Podkreśla, że jego zespół się sprawdza, ale jest w stanie osiągnąć więcej – dążyć do wyznaczonego celu: do sukcesu. Dobry lider bowiem daje pole do tego, aby jego zespół udowodnił swoją wartość.5

Warto mieć na uwadze, że pracownicy, którzy osiągają sukcesy są bardziej wydajni. Warto ich więc ku temu pchać i motywować. Wówczas przyczyniają się do sukcesów zespołu, lidera, aż wreszcie – całej firmy. Wtedy też przedsiębiorstwo może mieć pewność, że kiedy weźmie pod opiekę klienta – ten również osiągnie wyznaczone cele. W Moore Polska wiemy zaś, co potrafimy – gdzie jesteśmy najsilniejsi, nie eksperymentujemy, zajmujemy się wyłącznie tym, na czym się znamy. Dzięki temu zaś możemy pomóc Twojej firmie w osiąganiu sukcesów biznesowych.

Zapraszamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami z serii: Co znaczy być dobrym liderem?, Dobry lider to dobry przywódca, Dobry lider to szczery przełożony oraz Dobry lider zostawia rację tym, którzy jej potrzebują, Dobry lider szanuje innychDobry lider nie rozkazuje, a zadaje pytani, Dobry lider ma dar przekonywania oraz Dobry lider umie wyrażać aprobatę.

__________________________________________________

1 Słownik Języka Polskiego.

2 Dobry lider kontra zły lider. Czym się charakteryzują?, ICAN[dostęp:12-09-2022] https://www.michaelpage.pl/advice/porady-dla-pracodawc%C3%B3w/budowanie-zaanga%C5%BCowania/8-cech-prawdziwego-lidera

3 8 cech prawdziwego lidera, Michael Page [dostęp:08-09-2022]

4 Bądź Agile. Zwinnie o HR i Employer Brandingu, O. Żółkiewicz, M. Olszewski, M. Czarnecki, Wyd. Helion, 2021, s. 136-137.

5 D. Caranegie, Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi, Wyd. Studio Emka, Warszawa, 2018, s. 245-248.

Zapraszamy do kontaktu

Może Cię zainteresować

Odkryj, jak empatia w przywództwie może pomóc Ci stać się lepszym szefem. Przeczytaj nasz artykuł, aby poznać praktyczne wskazówki i strategie.




Wielki zjazd ze wszystkich biur Moore Polska, wielka radość, wielkie emocje i wielka zabawa – oto co przyświecało Integracji #MoorePolskaTeam 2024.


Zapraszamy do lektury naszego podsumowania, aby poznać szczegóły tego wyjątkowego wydarzenia i dowiedzieć się, jak umocniliśmy nasz zespół oraz jakie wspaniałe rzeczy udało nam się wypracować!


Zobaczcie filmik z okazji jubileuszu 35 lat Moore Polska, filmowe podsumowanie uroczystej gali oraz zanurzcie się w fotorelacji z dwóch intensywnych dni naszej integracji.


Co wiesz o firmach z 35-letnią tradycją w Polsce? Czy zdajesz sobie sprawę z jakimi wyzwaniami się mierzą? Jakie są ich sukcesy oraz jaką rolę w ich rozwoju odegrały kobiety? Zachęcamy do lektury i odkrycia, jak te wieloletnie spółki przetrwały kryzysy oraz jakie mają perspektywy na przyszłość.
Odkryj, jak zespół Moore Polska nie tylko przetrwał dekady na dynamicznym rynku audytowym, ale też jak dzięki wspólnym wartościom i stawianiu na nieustający rozwój zdobywa coraz wyższe pozycje w prestiżowych rankingach. Ta historia to dowód na to, że prawdziwa pasja i zrozumienie potrzeb rynku prowadzą do rzeczywistego sukcesu.
Dlaczego zdolność odczuwania stanów psychicznych innych osób i umiejętność przyjęcia ich perspektywy jest tak istotna? Jaki to ma wpływ na biznes?
Pytać znaczy nie błądzić – ale czy na pewno? Przecież nie każde zadane pytanie niesie za sobą klarowną odpowiedź. Dlaczego tak się dzieje?

Usługi