Dobry lider to szczery przełożony

Szczerość w biznesie, jak w życiu codziennym, to cecha bardzo ważna. Zwłaszcza, jeżeli jest się czyimś przełożonym. Jak jednak powiedzieć prawdę, aby nikogo nie zranić?

Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi tekstami z serii – Co znaczy być dobrym liderem? oraz Dobry lider to dobry przywódca.

Bądź szczery sam ze sobą

Największym problemem dla każdego człowieka jest spojrzenie w głąb siebie. Dlaczego? Patrząc w głąb siebie możemy dostrzec rzeczy, które absolutnie się nam nie spodobają. Nie lubimy popełniać błędów, a co dopiero się do nich przyznawać. Nowoczesny świat, wielka i niebezpieczna globalna wioska, wymusza na nas pracowanie na najwyższych obrotach. Nie tyczy się to jednak tylko sfery zawodowej, ale też prywatnej, gdzie utwierdza się w nas przekonanie, że trzeba być ponad ponadprzeciętnym. Tym samym, ogarnia nas wściekłość, gdy na jaw wychodzą nasze słabości.

Musimy być najlepsi, najszybsi, najskuteczniejsi, ale jednocześnie – krystaliczni. Tym samym, kiedy dotyka nas porażka – szukamy usprawiedliwień. Nawet, a chyba zwłaszcza wtedy, gdy jest to nasza wina.

Dobry lider zatem musi nie tylko dostrzegać swoje mocne strony, ale także te słabe. Jednakże, kluczowa jest umiejętność przyznawania się do winy. Tym samym, potrafi ponieść konsekwencje swoich czynów, nie tylko te pozytywne. Dobry lider zapomina zatem o swojej dumie, jeżeli sytuacja tego wymaga i działa na korzyść swojego zespołu oraz przedsiębiorstwa. Nie szuka wymówek, tylko pokornie przyjmuje do wiadomości, że nikt nie jest idealny – nawet on. Dobry lider bowiem nie ma monopolu na wiedzę i władzę.

Chwalenie i zainteresowanie muszą być szczere

Warto zacząć od rzeczy przyjemniejszej dla większości osób – chwalenia. Zdecydowanie  łatwiej jest pochwalić niż skrytykować, a dobry lider wie, że najłatwiej budować samoocenę swojego zespołu oraz motywować go do działania poprzez dostrzeganie sukcesów. Nawet tych najmniejszych. Tym samym, pragnąc być przywódcą, który ze swoimi pracownikami osiągnie zamierzone cele, należy pamiętać, że jako ludzie lubimy być doceniani.

Nie mniej ważne od szczerego wyrażania pochwał, jest szczere zainteresowanie drugą osobą. Nie tylko w kontaktach biznesowych, ale też tych codziennych. Nie da się bowiem być dobrym liderem dla swoich pracowników, bez przekładaniu wielu nawyków również na grunt osobisty.

Dobry lider nie myśli tylko o sobie, nie próbuje imponować komukolwiek, nie pragnie wzbudzać zainteresowania jedynie wokół siebie. Dobry lider wie, że szczere relacje polegają na szczerych reakcjach. Tworzy zatem w zespole atmosferę wzajemnego zrozumienia i poznaje ludzi z którymi współpracuje. Buduje takie relacje, które sprawiają, że jego pracownicy są bardziej wydajni – bo chcą przychodzić do pracy. Nie traktuje ich jak maszyn, które mają wykonać swoją pracę. Interesuje się nimi – zawsze szczerze, bo najdrobniejsza nuta fałszu zawsze zostanie zauważona.

Szczery przełożony – nawet w trudnej sytuacji

Dobry lider umie także szczerze powiedzieć co w jego zespole poszło nie tak jak powinno. Umie przekazać informacje o błędach swoich podwładnych jednak w taki sposób, aby ich zmotywować do bycia lepszymi, a nie doprowadzić do tego, że się poddadzą. Jest to sztuka niesamowicie wręcz trudna.  Dobry lider wie, że krytykując innych niczego nie zmieni, a może tylko wzbudzić trwałą urazę. Każdy człowiek pragnie akceptacji, ale nienawidzi potępienia. Takie zachowanie zatem zdemoralizuje pracownika, ale nie zmieni tego co się stało – nie naprawi błędu.

Czy można więc wskazać popełniony błąd, bez ranienia czyichś uczuć? Oczywiście!

Jak być szczerym nie raniąc innych? 

Przede wszystkim – należy podejść do tego bez zbędnych emocji. Te są zawsze wyczuwalne i to one właśnie implikują ton rozmowy, jak i późniejsze odczucia drugiej strony. Uprzejmość nie jest cechą ludzi słabych – jest cechą dobrych liderów, którzy znają swoją wartość i nie potrzebują jej sobie udowadniać poprzez wywoływanie w rozmówcy strachu. 

Warto także najpierw zacząć od szczerej pochwały i docenienia pracownika, który święci triumfy na innych płaszczyznach. Parafrazując Dale’a Carnegie’go: jest to działanie przypominające znieczulenie u dentysty – po nim, nawet najbardziej nieprzyjemne zabiegi nie są aż tak straszne.

Ponadto, dobry lider zawsze zastanawia się, dlaczego efekt końcowy nie był taki, jak zamierzony – próbuje zrozumieć swoich pracowników. Szczerze przyjmuje ich punkt widzenia. Warto w takiej sytuacji po prostu zapytać „dlaczego?”. To sprawi, że rozmówca będzie musiał spojrzeć w głąb siebie i niezależnie, jak mu się to nie podoba – przyznać do tego, że popełnił błąd. Fakt ten zaś sprawi, że sam poszuka rozwiązań, które pozwolą uniknąć mu błędów w przyszłości.

Na koniec – dobry lider nigdy nie pozostawia swojego zespołu z gorzkim smakiem porażki. Tłumaczy, co poszło nie tak, zachęca do zastanowienia, co można zmienić, aby to się nie powtórzyło i motywuje do dalszego, lepszego działania. 

W końcu krytyka, podobnie jak oswojone gołębie, zawsze wraca do domu.1

Jeżeli szukacie partnera w biznesie, który jest szczery – szczerze doradzi, wskaże błędy, ale też zaproponuje najlepsze możliwe rozwiązania – koniecznie wybierzcie Moore Polska. Filarem naszej pracy jest nie tylko szczerość w zespołach, ale też we współpracy z Klientem. Zapraszamy do kontaktu!

_________________________________________________________________________________________________________________

1 D. Caranegie, Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi, Wyd. Studio Emka, Warszawa, 2018, s.

Zapraszamy do kontaktu

Partner Zarządzający, Prezes Zarządu
Poznań
Partner Zarządzający, Prezes Zarządu
Gdańsk Starodworska

Może Cię zainteresować

Odkryj, jak empatia w przywództwie może pomóc Ci stać się lepszym szefem. Przeczytaj nasz artykuł, aby poznać praktyczne wskazówki i strategie.




Wielki zjazd ze wszystkich biur Moore Polska, wielka radość, wielkie emocje i wielka zabawa – oto co przyświecało Integracji #MoorePolskaTeam 2024.


Zapraszamy do lektury naszego podsumowania, aby poznać szczegóły tego wyjątkowego wydarzenia i dowiedzieć się, jak umocniliśmy nasz zespół oraz jakie wspaniałe rzeczy udało nam się wypracować!


Zobaczcie filmik z okazji jubileuszu 35 lat Moore Polska, filmowe podsumowanie uroczystej gali oraz zanurzcie się w fotorelacji z dwóch intensywnych dni naszej integracji.


Co wiesz o firmach z 35-letnią tradycją w Polsce? Czy zdajesz sobie sprawę z jakimi wyzwaniami się mierzą? Jakie są ich sukcesy oraz jaką rolę w ich rozwoju odegrały kobiety? Zachęcamy do lektury i odkrycia, jak te wieloletnie spółki przetrwały kryzysy oraz jakie mają perspektywy na przyszłość.
Dlaczego zdolność odczuwania stanów psychicznych innych osób i umiejętność przyjęcia ich perspektywy jest tak istotna? Jaki to ma wpływ na biznes?
Pytać znaczy nie błądzić – ale czy na pewno? Przecież nie każde zadane pytanie niesie za sobą klarowną odpowiedź. Dlaczego tak się dzieje?
Kim tak naprawdę jest dobry lider? Jak odpowiednio zdefiniować taką osobę? A może to niedościgniony ideał, który istnieje wyłącznie w wyobrażeniach?

Usługi