5 kroków, aby dobrze pytać

Pytać znaczy nie błądzić – ale czy na pewno? Przecież nie każde zadane pytanie niesie za sobą klarowną odpowiedź. Dlaczego tak się dzieje?

Choć może wydawać się to trywialne, to w powiedzeniu Kto pyta, nie błądzi zawarta jest wielka mądrość. Mówi bowiem ona o tym, że korzystając z doświadczenia i wiedzy innych, możemy uniknąć popełniania tych samych błędów. Tym samym – eliminujemy potencjalne złe konsekwencje niektórych swoich działań. Dodatkowo – pytania pobudzają kreatywność, a także są pierwszym krokiem do znalezienia odpowiedzi, czy rozwiązania. Słowem: odpowiednio zadane pytania są kluczowe w komunikacji.

Szukanie odpowiedzi to rozwijanie się

Tylko dlaczego tak trudno niekiedy zadawać pytania? Bo nie chodzi wyłącznie o pytanie, a o zadanie dobrego pytania. Czy zatem w stwierdzeniu, że nie ma głupich pytań, są tylko głupie odpowiedzi leży prawda? Nie do końca.

Wiele osób bowiem zadaje niewłaściwie pytania i tym samym – otrzymuje niewłaściwe odpowiedzi. Wszystko to zaś wynika z faktu, iż nie zawsze potrafimy zrozumieć, czego szukamy. Zanim bowiem sformułujemy pytanie – warto się zastanowić, co możemy z niego uzyskać. Później zaś – zadać je tak, aby otrzymać to, czego najbardziej potrzebujemy. Musimy być dociekliwi, ale i konkretni – dzięki temu otworzymy przestrzeń do wymiany zdań.

Idealnym przykładem jest chociażby Google. Im więcej słów zawrzemy w pasku wyszukiwania, tym bardziej zawęzimy algorytm. Dzięki temu – szybciej i sprawniej dotrzemy do odpowiedzi, nie musząc „przeklikiwać” przez setki lub tysiące stron w przeglądarce.

Zadawanie pytań to także – jak już w starożytności zauważył Sokrates – dochodzenie do prawdy. Jeżeli bowiem czegoś chcemy się dowiedzieć, to musimy pytać, a nie zakładać z góry lub uznawać, że wiemy najlepiej. Dlatego – nie bójmy się pytać! Inicjowanie dyskusji poprzez pytania, prowadzenie w oparciu o nie dialogu, to wspaniała możliwość do tego, aby poszerzać swoje horyzonty.

Nastaw się na cel

Jeżeli nabrało się gotowości do zadania pytania, to czas się zastanowić, jaki jest jego cel. Co chcemy uzyskać zadając to konkretne pytanie i co otrzymana odpowiedź pomoże osiągnąć. Słowem – najpierw sami musimy sobie odpowiedzieć na kilka pytań. Czasem może się okazać bowiem, że wcale nie musimy się zwracać do kogoś po pomoc, gdyż sami znamy rozwiązanie.

Ustal kontekst

Należy się upewnić, czy pytanie zostało umieszczone w odpowiednim kontekście – momencie, sytuacji. Ale także – czy zostało skierowane do odpowiedniej osoby. Warto się zastanowić nad tym do kogo kierujemy pytanie. Wokół nas są różni ludzie z różnymi kompetencjami – dobierz właściwą osobę do zadania pytania. Istotność pytań to też ważna kwestia – nieodpowiednie, czy mniej ważne może odciągnąć od meritum dyskusji, albo sprawiać wrażenie, że się nie słucha rozmówcy.

Bądź konkretny

Aby otrzymać zadowalającą odpowiedź – pełną oraz merytoryczną – najlepiej zadaj pytanie, które sformułowane jest w taki sposób, który wyraźnie wskazuje, jakiej informacji brakuje. Pytaj zatem w pełnym skupieniu, zmierzając do clou problemu, bez zbędnych ozdobników, czy pustych frazesów lub skomplikowanego żargonu. Starannie formułuj zdanie pytające, w taki sposób, aby rozmówca miał pewność, w czym powinien pomóc.

Nie zamykaj się

Słuchaj uważnie odpowiedzi – nawet, a zwłaszcza wówczas, kiedy nie do końca zgadzają się z wcześniej ustalonym tokiem rozumowania. Otwórz się na różne perspektywy i przyjmuj ze skupieniem wszelkie uwagi – nie ma nic bowiem gorszego niż sprawianie wrażenia, że się ignoruje czyjeś zdanie. Dlatego warto utrzymywać kontakt wzrokowy, ale także – wykorzystywać niektóre, odpowiednie momenty na wtrącenia. Podziel się swoimi wątpliwościami, przytaknij, albo dopytaj o więcej.

Zachowaj kulturę

Niezależnie od tego, kim jest rozmówca i jaką postawę prezentuje – nie daj się wytrącić z równowagi. Równie istotnym, co sposób zadania pytania i odpowiednie jego sformułowanie, jest zachowanie kultury wypowiedzi. Bycie przyjaznym, spokojnym i grzecznym nierzadko otwiera równie wiele drzwi, co poszukiwanie merytorycznych odpowiedzi.

Warto pytać i warto rozmawiać

Warto zatem też pamiętać, że zadawanie pytań – właściwych i w sposób właściwy – to cecha dobrych liderów. Pytania bowiem to doskonałe narzędzie do rozwoju – mają niesamowitą moc w edukacji. Sprawiają, że myślimy i budujemy swoją samoświadomość. Nierzadko też prowadzą do dialogu, a relacje oparte na wzajemnym zrozumieniu, nawet te w biznesie, są najbardziej wartościowe oraz najtrwalsze.

W Moore Polska wierzymy, że najwyższą wartością są relacje oparte na empatii i dialogu. A jak dialog – to i też przecież zadawanie pytań. Wszystkich naszych pracowników zawsze zachęcamy do tego, aby nie obawiali się pytać, ale także – aby zawsze byli gotowi udzielić odpowiedzi. To bowiem sprawia, że jeszcze skuteczniej dzielimy się swoją wiedzą, którą później możemy wykorzystywać w profesjonalnych kontaktach z klientami.

Jeżeli więc szukasz biznes-partnera, który nie generuje problemów i zawsze szuka odpowiedzi – skontaktuj się z nami. Dla nas nie ma niemożliwego, choć na cuda trzeba czasem poczekać.

__________________________________________________

BIBLIOGRAFIA:

1 Sztuka skutecznej komunikacji, Dale Carnegie, wyd. Helion, Gliwice, 2021.

2 Jak zadawać lepsze pytania i otrzymywać właściwe odpowiedzi?, rosnijwsile​.pl [dostęp: 2023-06-27]

3 Sztuka zadawania pytań, czyli moc pytań w edukacji, CDW​.edu​.pl [dostęp: 2023-06-27]

Zapraszamy do kontaktu

Może Cię zainteresować

Dlaczego zdolność odczuwania stanów psychicznych innych osób i umiejętność przyjęcia ich perspektywy jest tak istotna? Jaki to ma wpływ na biznes?
Kim tak naprawdę jest dobry lider? Jak odpowiednio zdefiniować taką osobę? A może to niedościgniony ideał, który istnieje wyłącznie w wyobrażeniach?
3 lutego 2023 oddział PIBR w Gdańsku świętował swoje 30-lecie. Na wydarzeniu nie mogło zabraknąć Piotra Witka, Prezesa Regionalnej Izby oraz gospodarza spotkania. Z tej okazji udzielił również wywiadu, do którego obejrzenia serdecznie zachęcamy.
Bez rozwoju i podnoszenia kompetencji stajemy w miejscu. Dobry lider wie, że nie może do tego dopuścić – zarówno u siebie i u swojego Zespołu.
Podejmowanie decyzji to nieodzowna część pracy. Dobry lider wie, że musi podejmować je rozsądnie, bo w innym razie konsekwencje mogą być tragiczne.
Komunikowanie się w sposób, aby być zrozumianym to sztuka. Dobry lider wie jak jest to istotne podczas zarządzania Zespołem, który ma odnosić sukcesy.