Dobry lider, czyli… kto?

Kim tak naprawdę jest dobry lider? Jak odpowiednio zdefiniować taką osobę? A może to niedościgniony ideał, który istnieje wyłącznie w wyobrażeniach?

Na to, aby być dobrym liderem składa się wiele cech – przywództwo, empatia czy szacunek wobec innych. Zna się na biznesie, umie podejmować trafne decyzje, dba o organizację, w której pracuje. Dobry lider musi także rozumieć innych i potrafić się z nimi komunikować tak, aby móc czasem perswadować swoje zdanie. To też ktoś, kto jest bardzo krytyczny wobec siebie i nie stara się udowodnić swych racji za wszelką cenę.

Przede wszystkim jednak – dobry lider potrafi prowadzić swój Zespół: ludzi o zupełnie różnych charakterach. Nie chodzi jednak wyłącznie o zarządzanie ich zadaniami, ale także o dbanie o ich rozwój. W końcu to właśnie Zespół dobrego lidera świadczy o nim.

Czy bycie dobrym liderem jest zatem łatwe? – absolutnie nie. Czy każdy może nim zostać? – również nie. Co więc składa się na postać dobrego lidera? – zapraszamy do lektury. 

Menedżer, kierownik, despota, wizjoner, magik?

Wydawać by się mogło, że dobry lider to faktycznie jednostka wybitna. Ktoś, kto jest w stanie zapanować nad wszystkim i wszystkimi. Jest wręcz chodzącą perfekcją, która nigdy nie popełnia błędów i nie ma potknięć. Można mieć wyobrażenie, że to osoba, przy której absolutnie każdy rozkwita, mogąc czerpać z jej niewyobrażalnej wiedzy. Rzecz w tym, że… nie.

Dobry lider nie jest nieomylnym, wspaniałomyślnym, wiecznie uśmiechniętym i ciągle gotowym do działania ideałem. I jest to zdecydowanie najważniejsza doktryna, jaką każdy menedżer, stojący u progu rozpoczęcia opieki zawodowej nad grupą ludzi, musi zapamiętać. Nikt bowiem nie jest idealny i nikt owego ideału nie doścignie – nawet dobry lider. Na tym też jednak polega jego siła – na krytycznej ocenie siebie, dzięki której ciągle może się rozwijać. Bez wątpienia i zadawania pytań przecież nie będziemy się uczyć nowych rzeczy.

Kiedy zatem zarządza się zespołem warto o tym pamiętać – nie trzeba być perfekcyjnym, żeby być dobrym liderem. Należy jednak pragnąć ciągle poszerzać swoją wiedzę, rozumieć i widzieć więcej. Ale także – dbać o to, aby wśród pracowników nie doszło do niezdrowego rodzaju stagnacji. Jeśli jednak ma się chociażby cień wątpliwości, co do tego, że będzie się dobrym przewodnikiem innych pośród meandrów zawodowych – warto odpuścić. Bycia dobrym liderem nie da się nauczyć – ktoś posiada ten gen, a ktoś inny będzie natomiast wybitnym ekspertem. I nie ma w tym nic złego. Oczywiście, co nie oznacza, że nie jest możliwe łączenie obu tych funkcji. Oznacza to jednak oznacza bardzo dużo pracy nad sobą i ciągłego nastawienia na poszerzenie wiedzy.

Dlaczego być dobrym liderem jest tak trudno?

Otóż dlatego, że dobry lider musi łączyć w sobie bardzo dużo cech i zdolności, których nie zawsze można się nauczyć. Oczywiście, z biegiem lat i zdobytego doświadczenia – te się szlifuje. Niewątpliwie jednak – dobry lider to ktoś wielowymiarowy, kreatywny, znający się na swojej pracy. Nie musi być w niej wybitny – musi jednak umieć tak zbudować swój zespół, aby ten się wzajemnie uzupełniał i aby wszyscy członkowie sobie ufali. On natomiast ma go scalać i motywować do działania oraz skutecznie przekonywać. Potrafić rozmawiać o porażkach, ale i chwalić za sukcesy i w obu tych przypadkach – być zawsze całkowicie szczerym. a

Czasem jednak – dobry lider musi pokornie się wycofać, a innym razem: wejść w rolę mediatora. Zawsze jednak powinien komunikować się jasno. Niekiedy będzie musiał wysłuchać – innym razem doradzić, a jeszcze kiedy indziej: podjąć twardą decyzję.

Szczęśliwa czy parszywa trzynastka?

Zebraliśmy trzynaście cech, którymi powinien cechować się dobry lider. Opracowaliśmy je na podstawie książki Dale’a Carnegie „Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi”, ale też własnych doświadczeń w Moore Polska. Dobry lider zatem: 

  • To dobry przywódca. Jest zawsze sprawiedliwy, stawia na dialog i jest kreatywny.
  • To szczery przełożony. To znaczy, że jest szczery sam ze sobą; szczerze chwali i wyraża zainteresowanie. Jest też szczery nawet w najtrudniejszych sytuacjach.
  • Zostawia rację tym, którzy jej potrzebują. Szanuje poglądy rozmówcy i stwarza warunki sprzyjające merytorycznej dyskusji. Unika jednak konfliktów i nie wchodzi w niepotrzebne dysputy.
  • Szanuje innych. Musi być zatem empatyczny i stawiać pracownika w centrum systemu wartości. Dobry lider nie może się bać przyznać, że do czegoś nie ma pewności. 
  • Nie rozkazuje a zadaje pytania. Przewodzenie Zespołowi bowiem to nie tyrania ani nic nie robienie – to ciągłe inspirowanie i motywowanie. Dobry lider nie może się jednak obawiać weryfikacji poleceń służbowych.
  • Ma dar przekonywania. Przede wszystkim zatem – nie może żonglować niesprawdzonymi informacjami. Jego wypowiedzi powinny być poparte twardą argumentacją, z zachowaniem kultury wypowiedzi.
  • Umie wyrażać aprobatę. Musi zauważać sukcesy swojego Zespołu i się z nich szczerze cieszyć. Takim sposobem bowiem najprościej wpłynąć na zaangażowanie innych.
  • Pcha swój zespół do sukcesu. Wie doskonale, że miarą wartości dobrego lidera są sukcesy jego zespołu. Dlatego dzieli się wiedzą i nieprzerwanie dąży do rozwijania kompetencji własnych i swoich pracowników.
  • Ufa swoim pracownikom. Wie bowiem, że biznes to nie tylko tabele, liczby i wykresy – to relacje. A relacje najlepiej budować na wzajemnym zaufaniu, które później owocuje podnoszeniem poprzeczki celów i przyjęciem odpowiedzialności przez pracowników.
  • Potrafi słuchać. Rozumie więc różnicę między słyszeniem, a słuchaniem. Musi więc słuchać empatycznie – rozumieć więcej i stawać się lepszym mentorem.
  • Mówi zrozumiale. Oznacza to, że rozumie ludzi, z którymi się komunikuje i dzięki temu przekazuje takie komunikaty, które są przez nich rozumiane. Nie wybiera zawoalowanych form przekazu – stawia na proste, acz nie prostackie, wypowiedzi.
  • Umie podejmować decyzje. Tym samym – dobry lider, na podstawie wiedzy i doświadczenia, umie określać wyznaczone cele i obszary niepewności, aby powziąć odpowiednie kroki, nieobarczone bagażem emocjonalnym. 
  • Dba o rozwój. Jest zatem firmowym aktywistą, doskonale wiedząc, że rozwój to proces doskonalenia się, a najlepsza nauka to ta, która jest oparta na praktyce.

Zapraszamy również do zapoznania się z pozostałymi artykułami z SERII, które jeszcze bardziej szczegółowo przybliżą sylwetkę dobrego lidera. 

Podsumowanie – biznes a doby lider

Dobry lider to jednak także dobry biznes partner. To osoba, z którą przyjemnie robi się interesy, bowiem wie, czego chce, nie mydli oczu i wykazuje się pełnym profesjonalizmem. Dlatego jeśli szukasz ludzi, którzy wiedzą i rozumieją więcej – to znajdziesz ich w Moore Polska. Wiemy bowiem, jak budować szczere, empatyczne relacje z Klientami na długo. Dlatego nie czekaj – skontaktuj się z nami i skorzystaj z naszego wsparcia w zrównoważonym rozwoju w dynamicznie zmieniającym się świecie!

Zapraszamy do kontaktu

Partner Zarządzający, Prezes Zarządu
Poznań
Partner Zarządzający, Prezes Zarządu
Gdańsk Starodworska

Może Cię zainteresować

Opanuj chaos danych i przekształć swoją firmę! Czyli przewodnik do mądrego zarządzania finansami Twojej firmy. Już 4 kwietnia dołącz do naszego bezpłatnego webinaru i dowiedz się więcej!
Dlaczego ESG jest kluczowym elementem dla współczesnych firm i jakie korzyści może przynieść jego skuteczne wdrożenie? Jakie są strategie budowania świadomości ESG wśród pracowników i klientów, które pomogą Ci osiągnąć sukces biznesowy i społeczny?
Rusza ekscytująca seria 6 wyjątkowych spotkań w formule biznesowych randek Speed Networking z Social Swift! Każde z nich to niepowtarzalna okazja do nawiązania cennych kontaktów biznesowych w różnych miastach Polski, podczas dyskusji nad kluczowymi zagadnieniami biznesowymi. Tym samym – na takim wydarzeniu nie mogło zabraknąć Moore Polska.
Dlaczego zdolność odczuwania stanów psychicznych innych osób i umiejętność przyjęcia ich perspektywy jest tak istotna? Jaki to ma wpływ na biznes?
Pytać znaczy nie błądzić – ale czy na pewno? Przecież nie każde zadane pytanie niesie za sobą klarowną odpowiedź. Dlaczego tak się dzieje?
Jakie jest 6 kluczowych tematów, na które Rada Nadzorcza powinna kierować swoją uwagę? Jaka jest rola Rady Nadzorczej w zakresie nadzoru finansowego firmy? Odpowiada Piotr Witek, Partner Zarządzający Moore Polska.

Usługi