Dobry lider zostawia rację tym, którzy jej potrzebują

Sprzeczki są nieodłączną częścią naszego życia. Potrafimy kłócić się o największe błahostki. Co zrobić, aby unikać ich w pracy i czy to w ogóle możliwe?

Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi tekstami z serii – Co znaczy być dobrym liderem?, a także Dobry lider to dobry przywódca oraz Dobry lider to szczery przełożony.

Szanuj poglądy rozmówcy

Szacunek wobec osób, z którymi rozmawiamy i szacunek do ich poglądów jest niezbędny. Co ważne – nie tylko w sytuacjach biznesowych, ale i prywatnych. Nie można zapominać o tym szczególnie w momentach pełnych napięcia. Do takich zaś bez wątpienia należą kłótnie i sprzeczki. Czasem dotyczą one zdecydowanie mało istotnych kwestii. Niekiedy jednak – dotykają bardzo poważnych tematów, nierzadko kluczowych dla funkcjonowania firmy.

Podkreśleniem swojej wyższości i pozycji nie będzie jednak próbowanie przekonania drugiej strony do przyjęcia naszego zdania za wszelką cenę. Tak naprawdę – wówczas tylko będziemy eskalować konflikt i pogorszymy – już napiętą – sytuację. Nawet jeżeli mamy całkowitą rację. Dlatego pierwszym krokiem do zakończenia konfliktu jest wyraźne podkreślenie, że szanujemy opinię drugiej strony.

Aby się nie kłócić – unikaj kłótni

Należy pamiętać, że kłótnie wpływają na wszystkich wokół – na każdego w zespole. Dobry lider wie o tym i dąży do tego, aby w jego dziale nie dochodziło konfliktów. Co ważne jednak, sam daje dobry przykład. Zdaje sobie sprawę, że takie sytuacje negatywnie oddziałują na wydajność pracowników oraz na ich odczucia wobec wykonywanej pracy. Czasem może nawet dojść do tego, że w ostatecznym rozrachunku zespół się rozpada. Pracownicy z niego odchodzą, nie chcąc przebywać w napiętej atmosferze.

Takie nieprzyjemne sytuacje często powstają pomiędzy pracownikiem, a jego menedżerem. Osoba zajmujące niższe stanowisko boi się bowiem powiedzieć co się jej nie podoba i co chciałaby zmienić.1 Dobry lider musi zatem stwarzać takie warunki, aby każdy chciał i mógł ze sobą dyskutować z poszanowaniem różnych opinii i odmiennych punktów widzenia.

Jak unikać konfliktów?

Dobry lider wie jednak także, co zrobić, kiedy już do kłótni dojdzie. Te bowiem, niezależnie od naszych starań bywają czasami nieuniknione.

W momentach, w których dochodzi do negowania naszego zdania absolutnie nie możemy reagować instynktownie. To znaczy – agresją. Wówczas należy być uważnym, zachować spokój i nie bronić swojej opinii za wszelką cenę. Trzeba pamiętać, że niezależnie od tego czy dopiero poznajemy kogoś, czy musimy mierzyć się z sytuacjami kryzysowymi – pierwsze wrażenie jest najważniejsze. To, jakie emocje wówczas wywrzemy mogą być najgorsze, ale zdecydowanie nie najlepsze.2

Komunikacja jest zatem najważniejszym czynnikiem – jeżeli zespół umie ze sobą rozmawiać to do nieporozumień dochodzi dużo rzadziej. Dobry lider zachęca zatem do płynnego przekazywania wiadomości i sam dba, aby nie dochodziło do szumów informacyjnych.

Ponadto, dobry lider zawsze dąży do konfrontacji – nie unika, a działa. Pragnie także poznać przyczynę konfliktu – ten może mieć drugie dno, które negatywnie wpływa na cały zespół. Może to wina nieumiejętnego wyrażania krytyki? A może właśnie problemów z porozumiewaniem się? Nad tymi elementami można pracować, aby nie dopuścić do pojawienia się tych błędów w przyszłości. Dobry lider zatem ocenia sytuację chłodno, obiektywnie i jest sprawiedliwy.

Dobry lider także doskonale zdaje sobie sprawę z faktu, iż nie jest nieomylny. Kiedy jest postawiony w sytuacji, gdy ktoś zauważa jego pomyłkę – natychmiast przyznaje się do błędu. Przyznaje się także do błędu lub niewiedzy gdy inni tego nie zdążyli zauważyć, a on sam się zreflektował. Wie, że nie retoryką siły oraz swojej pozycji cokolwiek ugra, a właśnie tym, że posiada merytoryczne argumenty oraz pokorę wobec siebie i swojej wiedzy. Dobry lider więc zdecydowanie nie może cechować się pychą i próżnością. 

Zostaw rację tym, którzy jej potrzebują

Warto zaznaczyć, że dobry lider doskonale zdaje sobie sprawę, że pewne kwestie są z góry przegrane. Czasem zatem, po prostu wycofuje się, uznając, że nie ma sensu prowadzić sprzeczki. Momenty te są szczególnie trudne, ponieważ podczas tego typu dyskusji tak naprawdę żaden argument nie jest w stanie przebić się przez barierę drugiej osoby, która siłą nierzadko próbuje przekonać do swoich racji. 

Często bowiem osoby, które najgłośniej i najmocniej próbują forsować swoją opinię, zazwyczaj są osobami, które całkowicie się mylą. Czy warto wówczas wchodzić z nimi w polemikę? Absolutnie nie. Nie przekonamy ich, a tylko niepotrzebnie się zdenerwujemy i stracimy czas, a w rozmówcy wzbudzimy niechęć wobec nas i już zawsze będziemy się z nią mierzyć.

Jeżeli jednak faktycznie relacja wewnątrz zespołów w firmie, jak i pomiędzy nimi, jest oparta na dialogu i akceptacji, nie trzeba martwić się o potencjalne kłótnie. Te niewątpliwie wysysają z nas energię i przez to stajemy się mniej wydajni. Struktury, w których działa Moore Polska, opierają się na szczerej oraz pełnej zrozumienia komunikacji  i tym samym konflikty w zasadzie się nie zdarzają. Dlatego też nasi liderzy mogą skupiać się na rzeczach najważniejszych – na rozwoju przedsiębiorstwa, swoim i swoich pracowników. Wiedzą bowiem, że nawet jeżeli pojawi się nieporozumienie, to będzie ono bez trudu rozwiązane.

__________________________________________________________________________________________________

1 J. Szymczyk, Konflikty w pracy – czy zawsze warto im zapobiegać? [dostęp: 20-10-2021]

2 D. Caranegie, Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi, Wyd. Studio Emka, Warszawa, 2018, s. 162.

Zapraszamy do kontaktu

Partner Zarządzający, Prezes Zarządu
Poznań

Może Cię zainteresować

Dlaczego zdolność odczuwania stanów psychicznych innych osób i umiejętność przyjęcia ich perspektywy jest tak istotna? Jaki to ma wpływ na biznes?
Pytać znaczy nie błądzić – ale czy na pewno? Przecież nie każde zadane pytanie niesie za sobą klarowną odpowiedź. Dlaczego tak się dzieje?
Kim tak naprawdę jest dobry lider? Jak odpowiednio zdefiniować taką osobę? A może to niedościgniony ideał, który istnieje wyłącznie w wyobrażeniach?
3 lutego 2023 oddział PIBR w Gdańsku świętował swoje 30-lecie. Na wydarzeniu nie mogło zabraknąć Piotra Witka, Prezesa Regionalnej Izby oraz gospodarza spotkania. Z tej okazji udzielił również wywiadu, do którego obejrzenia serdecznie zachęcamy.
Bez rozwoju i podnoszenia kompetencji stajemy w miejscu. Dobry lider wie, że nie może do tego dopuścić – zarówno u siebie i u swojego Zespołu.
Podejmowanie decyzji to nieodzowna część pracy. Dobry lider wie, że musi podejmować je rozsądnie, bo w innym razie konsekwencje mogą być tragiczne.

Usługi