fbpx

Trzymamy rękę na pulsie


Marketing i podejmowanie decyzji w firmie rodzinnej

Marketing i podejmowanie decyzji

Prowadząc firmę rodzinną, w kwestiach marketingowych możesz sięgnąć po argumenty niedostępne właścicielom „zwykłych” firm. Powinieneś równocześnie zwracać uwagę na pułapki czyhające na tego typu przedsiębiorstwa. Jedna dobra decyzja marketingowa wniesie Cię na szczyt. Jedna zła – może strącić firmę w biznesową przepaść. Jak więc działać, żeby nie wpaść na minę?

Marketing: punkty przewagi oraz pułapki

Marketing w firmie rodzinnej to z pewnością niezwykle emocjonująca przygoda dla osób odpowiedzialnych za ten element biznesu:

1) Ludzie to lubią!

Na hasło „jesteśmy firmą rodzinną” ludzie zasadniczo reagują w pozytywny sposób. Przynajmniej większość z nich. Zresztą pomyśl: czy emocjonalnie będzie Ci bliżej do firmy, która powstała na fali chwilowej koniunktury na dany produkt – czy raczej do takiej, w której wszystko zaczęło się od pomysłu, na który wpadł prapradziadek jej założyciela?

2) Słowo, które otwiera portfele

Już samo określenie „rodzinna” w odniesieniu do firmy – wycisza niektóre obawy klienta. A jeśli dodasz do tego, że działasz od wielu lat, to stopień zaufania do Ciebie wzrośnie jeszcze bardziej. Lubimy rzeczy, które są niezmienne, oparte na ponadczasowych wartościach. Rozumujemy tak: jeżeli ktoś przez dekady utrzymuje się na rynku, to siłą rzeczy musi stać na uczciwych fundamentach.

Planując działania marketingowe w firmie rodzinnej trzeba jednak pamiętać o dwóch „drobiazgach”, które w sprzyjających warunkach będą mogły zadziałać na naszą niekorzyść:

3) Jeden za wszystkich, wszyscy za firmę

Pierwsza pułapka, w którą można wpaść, podkreślając w reklamach rodzinny charakter swojej firmy, związana jest z systemem wartości wyznawanych przez wszystkich członków rodziny. W największym skrócie: liczy się tutaj spójność przekazu. Każdy wyłom od „wiodącej linii” będzie kładł się cieniem na firmie oraz na tym, w jaki sposób jest ona postrzegana przez klientów.

4) Uśpienie czujności

Klienci ciepło myślą o firmach z tradycją, ale zawsze szukają tego samego: dobrych produktów w jeszcze lepszych cenach. Fakt istnienia na rynku od wielu lat – nie zwalnia z obowiązku dostarczania ludziom prawdziwej wartości. Na nic zdadzą się marketingowe zaklęcia o Twojej niezwykłej rodzinie, jeżeli nie pójdą za nimi wysoko jakościowe oferty, którym trudno będzie się oprzeć.

O czym pamiętać, podejmując decyzje (nie tylko marketingowe) w firmie rodzinnej?

1) O tym, że każdy w firmie może mieć swoje zdanie. Nawet jeśli jest ono skrajnie kontrowersyjnie. Ale ostatnie słowo podczas dyskusji biznesowej powinno należeć do osoby, która odpowiada za dane działanie.

2) O tym, że w firmie rodzinnej nie powinno mieć znaczenia to, który z członków rodziny jest autorem danego pomysłu. Powód? Przywiązując się kurczowo do swoich pomysłów, sprawia się, że podczas dyskusji nad nimi, stajemy po stronie konkretnych osób, a nie po stronie pomysłów. Zaczyna liczyć się wówczas autor, a nie sama idea.

3) I o tym, co mówi David Bork w „Małej księdze biznesu rodzinnego”: W zdrowej firmie rodzinnej decyzje są podejmowane na najniższym szczeblu struktury organizacyjnej, tam gdzie znajduje się ogniwo odpowiedzialne za daną sprawę. Dlaczego? Ponieważ przesuwając taką sprawę „wyżej”, można doprowadzić do zatorów, a w konsekwencji – nie podjąć żadnej decyzji.

Chcesz skupić się na marketingu w swojej firmie, ale ciągle musisz zajmować się innymi sprawami? Powierz nam resztę swoich obowiązków!

Daj nam sprawdzić, co w trawie piszczy!

Wykonamy drobiazgowy audyt Twojej firmy. Sprawdzimy, co przeszkadza jej w rozwinięciu skrzydeł.

Pozwól znaleźć miejsca przecieku!

Wyszukamy, w których momentach dochodzi do niekontrolowanego lub nadmiernego wycieku firmowych pieniędzy. 

Przekaż nam stery działu kadr i płac

Zajmiemy się tym, w czym jesteśmy najlepsi. W ten sposób zyskasz czas na to, co dla Twojej firmy jest kluczowe. 

Podejmij najlepszą z dzisiejszych decyzji:

skontaktuj się z nami!

Zapraszam do kontaktu

Piotr Witek
Partner Zarządzający, Biegły Rewident nr 9631, MBA, FCCA

Ostatnie artykuły z bloga

Wynik finansowy w spółce komandytowej

Jak sporządzić wynik finansowy w spółce komandytowej za 2021 rok, w sytuacji gdy spółka wybrała opóźnione (do maja) przyjęcie statusu podatnika CIT? Co mówi interpretacja ogólna?

MATERIAŁY ZE SPOTKANIA: Polski Ład 2.0 – najważniejsze zmiany

Serdecznie dziękujemy za udział w bezpłatnym webinarze organizowanym przez Moore Polska: Polski Ład 2.0 – najważniejsze zmiany. Zachęcamy do zapoznania się z materiałami po spotkaniu.

Dobry lider nie rozkazuje, a zadaje pytania

Dobry lider to przede wszystkim inspiracja dla swoich pracowników. Nie powinien zatem wydawać im rozkazów, a motywować swój zespół do działania.
{literal} {/literal}