Dobry lider szanuje innych

Szacunek zawsze zjednuje ludzi. Szanując innych, możemy żyć bez konfliktów, akceptując odmienność poglądów, bez wydawania wyroków.

Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi tekstami z serii – Co znaczy być dobrym liderem?, a także Dobry lider to dobry przywódca, Dobry lider to szczery przełożony oraz Dobry lider zostawia rację tym, którzy jej potrzebują.

Szanowanie czyichś odmiennych opinii to przede wszystkim podchodzenie do nich z dystansem. Szanując drugą osobę bowiem – nie można jej oceniać. Każdy ma prawo do bycia sobą, jak i do wyrażania własnego zdania, pod warunkiem jednak, że robi to w sposób kulturalny i wyważony. Nie ma tu znaczenia płeć, zajmowane stanowisko czy okoliczności.

Co jeśli w pracy kilka osób ma odmienne zdanie? Jak się zachować, aby podjęte zostały odpowiednie biznesowe kroki, pomimo braku porozumienia? Co zrobić, aby osoba, z której opinią się nie zgadzamy, poczuła, że niezależnie od naszego własnego zdania szanujemy jej słowa?

Empatia to klucz do szacunku

Osoby empatyczne nie potrafią celowo skrzywdzić drugiej osoby, rozumieją uczucia innych, umieją je wspierać. Niewątpliwie zatem są to umiejętności, które powinien posiadać dobry lider. Empatia bowiem jest też fundamentem szacunku – to dzięki niej lepiej rozumie się stanowisko rozmówcy, ale też łatwiej przyswaja się je, gdy jest odmienne do naszego. Szacunek bowiem, to klucz do tego, aby unikać kłótni, a artykuł o tym znajdziecie TUTAJ.

Dobry lider musi pamiętać, że to pracownik jest w centrum systemu wartości, a zatem – musi również dbać o okazywaniu mu szacunku. Nawet jeśli nie zawsze ma on rację. Przykład idzie zawsze kaskadowo, od góry. Tym samym – dobry lider musi posiadać odpowiednie cechy charakteru, aby lepiej rozumieć zachowania otaczających go ludzi. Musi, rzecz jasna, być przy tym rozsądny, ale nie może także zamykać się na opinie innych. Również – a może nawet szczególnie – wówczas, gdy są odmienne od jego toku rozumowania.

Bądź jak Sokrates

Nigdy nie pokazuj swojemu rozmówcy, że dyskusję rozpoczynasz z chęcią udowodnienia swojej racji za wszelką cenę. Pamiętaj również o panowaniu nad emocjami. Nie próbuj także dawać do zrozumienia, że „jesteś mądrzejszy” albo „potwierdzisz swoją tezę za wszelką cenę”.

Najpierw bowiem odpowiedz sobie na pytanie, czy rzeczywiście jesteś pewien swej racji w 100%? – rzadko się zdarza, że tak. Podobno sam Teodor Roosevelt skromnie zapewniał, że gdyby miał rację w 75% przypadków, to niczego więcej nie mógłby oczekiwać. Warto podkreślić, iż mówił to jeden najbardziej światłych umysłów XX wieku.1

Dale Carnegie w swojej książce Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi idzie nawet o krok dalej i mówi o tym, że gdybyśmy posiadali rację w 55% przypadków, to moglibyśmy spokojnie inwestować na giełdzie i zarabiać miliony. Jeśli jednak nie masz pewności nawet w 55% procentach, to dlaczego jesteś w stanie powiedzieć komuś, że się myli?2

Nie bój się więc zawahań w swoich wypowiedziach – „wydaje mi się”, „mam wrażenie”, „jeśli nie mam racji, to mnie popraw”. To nie jest bowiem oznaka słabości. Taki wstęp rozładuje napięcie, otworzy szersze pole do dyskusji, ale i zainspiruje rozmówcę, aby podchodził do dyskusji z równie dużym szacunkiem. Unikniesz kłótni, a nawet może – sprawisz, że ktoś zechce przyznać, że nie ma racji, skoro druga strona otwarcie wspomina o takiej możliwości.3

Szacunek w biznesie

W Moore Polska stawiamy na klarowne relacje na wszystkich płaszczyznach funkcjonowania poszczególnych zespołów oraz całej firmy. Co ważne – nie są to puste frazesy, a działania, które mają swoje odbicie w rzeczywistości, w życiu codziennym, które później przekładane są na grunt współpracy z klientem.

Czasem, owszem, prawda może zaboleć – ale przekazana w odpowiedni, empatyczny i pełen szacunku sposób, może stać się powodem do dalszej pracy nad sobą. Nie inaczej jest w przypadku realizowania zadań dla naszych Klientów. Budujemy w końcu naszą siłę na obopólnym zaufaniu, a zatem i wierze w to, że nasze relacje będą pełne szacunku i szczere, nawet jeśli nie zawsze owa szczerość jest łatwa do zaakceptowania.

Jeśli zatem szukasz prawdziwego partnera, który pomoże rozkwitnąć Twojej firmie w zmieniającym się świecie – skontaktuj się z nami.

__________________________________________________________________________________________________

1 D. Caranegie, Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi, Wyd. Studio Emka, Warszawa, 2018, s. 164

2 Tamże, , s. 165

3 Tamże, , s. 166

Zapraszamy do kontaktu

Może Cię zainteresować

Odkryj, jak empatia w przywództwie może pomóc Ci stać się lepszym szefem. Przeczytaj nasz artykuł, aby poznać praktyczne wskazówki i strategie.




Wielki zjazd ze wszystkich biur Moore Polska, wielka radość, wielkie emocje i wielka zabawa – oto co przyświecało Integracji #MoorePolskaTeam 2024.


Zapraszamy do lektury naszego podsumowania, aby poznać szczegóły tego wyjątkowego wydarzenia i dowiedzieć się, jak umocniliśmy nasz zespół oraz jakie wspaniałe rzeczy udało nam się wypracować!


Zobaczcie filmik z okazji jubileuszu 35 lat Moore Polska, filmowe podsumowanie uroczystej gali oraz zanurzcie się w fotorelacji z dwóch intensywnych dni naszej integracji.


Co wiesz o firmach z 35-letnią tradycją w Polsce? Czy zdajesz sobie sprawę z jakimi wyzwaniami się mierzą? Jakie są ich sukcesy oraz jaką rolę w ich rozwoju odegrały kobiety? Zachęcamy do lektury i odkrycia, jak te wieloletnie spółki przetrwały kryzysy oraz jakie mają perspektywy na przyszłość.
Dlaczego zdolność odczuwania stanów psychicznych innych osób i umiejętność przyjęcia ich perspektywy jest tak istotna? Jaki to ma wpływ na biznes?
Pytać znaczy nie błądzić – ale czy na pewno? Przecież nie każde zadane pytanie niesie za sobą klarowną odpowiedź. Dlaczego tak się dzieje?
Kim tak naprawdę jest dobry lider? Jak odpowiednio zdefiniować taką osobę? A może to niedościgniony ideał, który istnieje wyłącznie w wyobrażeniach?

Usługi