Profesor Katarzyna Kłosińska, językoznawczyni, zauważa zasadniczą różnicę między „słyszeniem”, a „słuchaniem”. Jedno, to bierne odbieranie dźwięków – jak czytanie bez zrozumienia. Drugie natomiast – to odbieranie dźwięków i zastanawianie się nad nimi, przeżywanie, poddawanie ich refleksji.1 Dlaczego jednak tak często zderzamy się właśnie ze „słyszeniem” – czymś mimowolnym – nas, a nie „słuchaniem” – rozumieniem?
Słuchanie, czyli słyszenie więcej
Słyszenie więcej, czyli tego, co jest poza słowami. Odpowiednie wysłuchanie rozmówcy, to bowiem nie tylko przyjęcie do wiadomości jego słów – to patrzenie głębiej. Słuchając nie możemy wyłącznie skupiać się na dźwiękach – jest to ogrom zmiennych, takich jak przypatrywanie się posturze, czy też gestom. To także panowanie nad emocjami – nad złością, czy irytacją; unikanie eskalacji konfliktu. Co ważne, jak podkreśla Malcolm Forbes, słuchanie to podstawa sztuki konwersacji.2
Wrodzona umiejętność, czy sztuka?
Nierzadko konflikty opierają się o dwa różne poglądy na jeden temat. Nie zawsze są jednak one skrajne. Ile razy bowiem zarzewiem kłótni – prywatnej, czy zawodowej – jest to, że kogoś nie wysłuchaliśmy? Ile razy zdaje się, iż wyjściem z takiej sytuacji jest rezygnacja jednej z osób ze swoich racji, czy potrzeb? Czy jednak rzeczywiście można tylko tak działać?
Otóż – nie. Czasem wystarczy dobrze wsłuchać się w potrzeby drugiej strony, aby szybko pojąć, że bez trudu można się porozumieć. Najważniejsze jest bowiem zrozumienie świata z perspektywy drugiej osoby. Co jednak istotne – to wcale nie jest nasza naturalna umiejętność. Słuchania musimy się nauczyć, bo dobra komunikacja jest podstawą funkcjonowania; nie tylko w życiu prywatnym, ale zawodowym.
Dobry lider zaś wie, że bez jasnej i klarownej komunikacji – a zatem i bez opanowania sztuki słuchania – nie doprowadzi swojego zespołu do sukcesu. Doskonale zdaje sobie sprawę, że nauczenie się słuchania innych, aby ci czuli się wysłuchani, zwiększy prawdopodobieństwo, że zostanie się wysłuchanym. Finalnie zatem – klarowność przekazu, chociażby poleceń służbowych, czy potrzeb pracowników będzie większa.
Dobry lider to dobry słuchacz
Trzeba pamiętać, że każdy z nas – czy to nadawca, czy odbiorca – wypowiedzi filtruje przez siebie. Emocje, ramy zrozumienia, czy ramy społeczne – to wszystko wpływa na formułę komunikatu oraz jego odbiór. Dlatego mówimy o sztuce mówienia, sztuce słuchania, czy sztuce komunikacji.
Tym samym, aby opanować sztukę słuchania, dobry lider podczas rozmowy nie może:
- udawać, że słucha – podczas słuchania wypowiedzi skupiać się na czymś innym;
- słuchać wyłącznie po to, aby wyjaśnić lub obronić swoją pozycję;
- słuchać tylko po to, aby uzyskać informacje, czyli słuchać tak, aby filtrować wszystko poza owymi informacjami;
Dobry lider musi zatem umieć słuchać empatycznie. Czyli słuchać w celu okazania empatii, co prowadzi do pełnego pojęcia rozmówcy, jako całej osoby i jego intencji. Powinien rozumieć rozmówcę, jego osobowość, rzeczywistość, w której funkcjonuje. Musi dostrzec niewypowiadane na głos słowami pobudki oraz sens wypowiedzi drugiej osoby.
Dzięki temu staje się lepszym człowiekiem – lepszym mentorem.
Słuchanie zatem to podstawa – nie tylko życia prywatnego, czy zawodowego, ale to fundament dobrego biznesu i relacji na rynku. Jeżeli więc szukasz partnera biznesowego, który faktycznie słucha, a więc rozumie Twoje potrzeby – skontaktuj się z nami!
Zapraszamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami z serii: Co znaczy być dobrym liderem?, Dobry lider to dobry przywódca, Dobry lider to szczery przełożony oraz Dobry lider zostawia rację tym, którzy jej potrzebują, Dobry lider szanuje innych i Dobry lider nie rozkazuje, a zadaje pytania, Dobry lider ma dar przekonywania, Dobry lider umie wyrażać aprobatę, Dobry lider pcha swój zespół do sukcesu oraz Dobry lider ufa swoim pracownikom.
__________________________________________________
1 Trójka Polskie Radio, Wszystko, co warto wiedzieć o słuchaniu [dostęp: 15-11-2022]
2 D. Caranegie, Sztuka skutecznej komunikacji, Wyd. Helion, Gliwice, 2021, s. 20
BIBLIOGRAFIA:
- D. Caranegie, Sztuka skutecznej komunikacji, Wyd. Helion, Gliwice, 2021.