Dobry lider ufa swoim pracownikom 

Dlaczego zaufanie w pracy jest tak ważne? Co zrobić, aby budować zespół oparty o dialog i zaufanie? Dobry lider przecież musi ufać i wzbudzać zaufanie.

Zaufania nie można kategoryzować wyłącznie w postaci słownikowej definicji. To bowiem nie tylko przekonanie, że czyjeś słowa, czy informacje są prawdziwe. Nie jest to także wyłącznie przekonanie, że ktoś posiada umiejętności i potrafi je odpowiednio wykorzystać.1 Zaufanie bowiem to proces, który ciągle ewoluuje i nie pojawia się znikąd. W biznesie na taki zbiór działań mówimy zarządzeniem przez zaufanie (trust management).

Dlaczego zaufanie w pracy jest tak ważne?

To bardzo proste: bez zaufania nie można osiągnąć sukcesu. Dlatego dobry lider wie, że musi budować swój zespół na osobach godnych zaufania, ufać im i sprawiać, aby ufały sobie wzajemnie. Ponadto, danie kredytu zaufania przez menedżera, nierzadko owocuje jeszcze ambitniejszym angażowaniem się w swoje zadania przez pracowników. Jeżeli natomiast już na wstępie menedżer da do zrozumienia, że nie jest przekonany do ich działań i wprowadzi pełną kontrolę, wówczas zespół zaczyna mniej się przykładać.

Zespół zdaje sobie bowiem sprawę, że ostatecznie i tak zostanie skontrolowany i sprawdzony. Nie czuje zatem obowiązku przykładania się do powierzonych mu zadań. Staje się mniej zaangażowany i coraz mniej poświęca na nie czasu – robi niezbędne minimum.

Trzeba jednak pamiętać, iż tak naprawdę w zarządzaniu przez zaufanie clou to dostrzeganie zagrożeń, ale także decyzja, jak budować zaufanie. Należy zrozumieć zatem, że ufać swojemu zespołowi, to nie to samo, co „pozostawiać samemu sobie” i się nim nie interesować. 2 Dobry lider bowiem zawsze wie, co się dzieje wśród jego pracowników. Tak też buduje relacje wewnątrz swojego zespołu, aby ten nie bał się go prosić o pomoc – i to też nie powinno być odbierane negatywnie.

Zaufanie to także wiarygodność

Należy pamiętać, że dobre zarządzanie zaczyna się od góry i działa kaskadowo. To najpierw lider musi wzbudzić zaufanie, a zatem i wiarygodność. Jego zespół musi czuć się przy nim pewnie i wiedzieć, że może na nim polegać – musi mieć pewność, że może zgłosić się do swojego przełożonego z każdym problemem. Budowanie zaufania więc, to także pokazywanie, że jest się ekspertem i profesjonalistą, ale o ludzkiej twarzy. Dzięki temu również – zespół, którym zarządza menedżer jest bardziej zgrany i osiąga wyższą satysfakcję z osiągnięć.

Jak podkreślał Stephen Covey: zaufanie lub jego brak jest źródłem sukcesu lub porażki i wpływa na efekty działalności biznesowej, produkcji przemysłowej, edukacji, administracji.

Niewątpliwie jednak – w pewnym stopniu lider musi umieć „usamodzielniać” podwładnych. W innym razie może prowadzić do stagnacji w rozwoju. Dojrzałość zaś do bycia liderem zespołu, to także umiejętność zaufania swojemu zespołowi – dlatego to tak istotne dla samego menedżera. Jest to bowiem także dojrzałość psychologiczna, która owocuje podnoszeniem poprzeczki celów i przyjęciem odpowiedzialności przez pracowników.3

Biznes a zaufanie

Biznes to nie tylko tabele, liczby i wykresy – to relacje. Tak naprawdę: to przede wszystkim relacje – relacje budowane na wzajemnym zaufaniu, dialogu oraz empatii. Zaufanie, to przecież nic innego, jak bycie szczerym, ale jednocześnie profesjonalnym. Tę tezę zresztą wielokrotnie podkreśla w swojej książce Dale Carnegie. Pisze on, że należy okazywać szacunek poglądom rozmówcy, ale i szczerze wyrażać uznanie. Dla liderów ma natomiast dobrą radę – aby wzbudzić w odbiorcy szczere chęci. To natomiast można osiągnąć właśnie budując swój autorytet oparty nie na tyranii, a na zaufaniu.

Jeżeli zatem szukacie prawdziwego, szczerego i godnego zaufania partnera w biznesie, który otoczy Waszą firmę profesjonalną opieką – koniecznie skontaktujcie się z nami.

Zapraszamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami z serii: Co znaczy być dobrym liderem?, Dobry lider to dobry przywódca, Dobry lider to szczery przełożony oraz Dobry lider zostawia rację tym, którzy jej potrzebują, Dobry lider szanuje innychDobry lider nie rozkazuje, a zadaje pytani, Dobry lider ma dar przekonywania, Dobry lider umie wyrażać aprobatę oraz Dobry lider pcha swój zespół do sukcesu.

__________________________________________________

1 Słownik Języka Polskiego.

2 Grudzewski W.M., Hejduk I.K., Sankowska A., Wańtuchowicz M., Zarządzanie zaufaniem w przedsiębiorstwie. Koncepcja, narzędzia, zastosowania, Wolters Kluwer Polska – OFICYNA, Kraków, 2009, s. 68.

3 Competence Training & Coaching Institute, Jak stać się liderem? Jak przewodzić jednostce i zespołom? Jak rozmawiać ze swoimi pracownikami?, s. 6-7 [dostęp: 10-10-2022]

4. D. Caranegie, Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi, Wyd. Studio Emka, Warszawa, 2018, s. 249.

Zapraszamy do kontaktu

Partner Zarządzający, Prezes Zarządu
Poznań
Partner Zarządzający, Prezes Zarządu
Gdańsk Starodworska

Może Cię zainteresować

Dlaczego zdolność odczuwania stanów psychicznych innych osób i umiejętność przyjęcia ich perspektywy jest tak istotna? Jaki to ma wpływ na biznes?
Pytać znaczy nie błądzić – ale czy na pewno? Przecież nie każde zadane pytanie niesie za sobą klarowną odpowiedź. Dlaczego tak się dzieje?
Kim tak naprawdę jest dobry lider? Jak odpowiednio zdefiniować taką osobę? A może to niedościgniony ideał, który istnieje wyłącznie w wyobrażeniach?
3 lutego 2023 oddział PIBR w Gdańsku świętował swoje 30-lecie. Na wydarzeniu nie mogło zabraknąć Piotra Witka, Prezesa Regionalnej Izby oraz gospodarza spotkania. Z tej okazji udzielił również wywiadu, do którego obejrzenia serdecznie zachęcamy.
Bez rozwoju i podnoszenia kompetencji stajemy w miejscu. Dobry lider wie, że nie może do tego dopuścić – zarówno u siebie i u swojego Zespołu.
Podejmowanie decyzji to nieodzowna część pracy. Dobry lider wie, że musi podejmować je rozsądnie, bo w innym razie konsekwencje mogą być tragiczne.

Usługi