Zaufania nie można kategoryzować wyłącznie w postaci słownikowej definicji. To bowiem nie tylko przekonanie, że czyjeś słowa, czy informacje są prawdziwe. Nie jest to także wyłącznie przekonanie, że ktoś posiada umiejętności i potrafi je odpowiednio wykorzystać.1 Zaufanie bowiem to proces, który ciągle ewoluuje i nie pojawia się znikąd. W biznesie na taki zbiór działań mówimy zarządzeniem przez zaufanie (trust management).
Dlaczego zaufanie w pracy jest tak ważne?
To bardzo proste: bez zaufania nie można osiągnąć sukcesu. Dlatego dobry lider wie, że musi budować swój zespół na osobach godnych zaufania, ufać im i sprawiać, aby ufały sobie wzajemnie. Ponadto, danie kredytu zaufania przez menedżera, nierzadko owocuje jeszcze ambitniejszym angażowaniem się w swoje zadania przez pracowników. Jeżeli natomiast już na wstępie menedżer da do zrozumienia, że nie jest przekonany do ich działań i wprowadzi pełną kontrolę, wówczas zespół zaczyna mniej się przykładać.
Zespół zdaje sobie bowiem sprawę, że ostatecznie i tak zostanie skontrolowany i sprawdzony. Nie czuje zatem obowiązku przykładania się do powierzonych mu zadań. Staje się mniej zaangażowany i coraz mniej poświęca na nie czasu – robi niezbędne minimum.
Trzeba jednak pamiętać, iż tak naprawdę w zarządzaniu przez zaufanie clou to dostrzeganie zagrożeń, ale także decyzja, jak budować zaufanie. Należy zrozumieć zatem, że ufać swojemu zespołowi, to nie to samo, co „pozostawiać samemu sobie” i się nim nie interesować. 2 Dobry lider bowiem zawsze wie, co się dzieje wśród jego pracowników. Tak też buduje relacje wewnątrz swojego zespołu, aby ten nie bał się go prosić o pomoc – i to też nie powinno być odbierane negatywnie.
Zaufanie to także wiarygodność
Należy pamiętać, że dobre zarządzanie zaczyna się od góry i działa kaskadowo. To najpierw lider musi wzbudzić zaufanie, a zatem i wiarygodność. Jego zespół musi czuć się przy nim pewnie i wiedzieć, że może na nim polegać – musi mieć pewność, że może zgłosić się do swojego przełożonego z każdym problemem. Budowanie zaufania więc, to także pokazywanie, że jest się ekspertem i profesjonalistą, ale o ludzkiej twarzy. Dzięki temu również – zespół, którym zarządza menedżer jest bardziej zgrany i osiąga wyższą satysfakcję z osiągnięć.
Jak podkreślał Stephen Covey: zaufanie lub jego brak jest źródłem sukcesu lub porażki i wpływa na efekty działalności biznesowej, produkcji przemysłowej, edukacji, administracji.
Niewątpliwie jednak – w pewnym stopniu lider musi umieć „usamodzielniać” podwładnych. W innym razie może prowadzić do stagnacji w rozwoju. Dojrzałość zaś do bycia liderem zespołu, to także umiejętność zaufania swojemu zespołowi – dlatego to tak istotne dla samego menedżera. Jest to bowiem także dojrzałość psychologiczna, która owocuje podnoszeniem poprzeczki celów i przyjęciem odpowiedzialności przez pracowników.3
Biznes a zaufanie
Biznes to nie tylko tabele, liczby i wykresy – to relacje. Tak naprawdę: to przede wszystkim relacje – relacje budowane na wzajemnym zaufaniu, dialogu oraz empatii. Zaufanie, to przecież nic innego, jak bycie szczerym, ale jednocześnie profesjonalnym. Tę tezę zresztą wielokrotnie podkreśla w swojej książce Dale Carnegie. Pisze on, że należy okazywać szacunek poglądom rozmówcy, ale i szczerze wyrażać uznanie. Dla liderów ma natomiast dobrą radę – aby wzbudzić w odbiorcy szczere chęci. To natomiast można osiągnąć właśnie budując swój autorytet oparty nie na tyranii, a na zaufaniu.
Jeżeli zatem szukacie prawdziwego, szczerego i godnego zaufania partnera w biznesie, który otoczy Waszą firmę profesjonalną opieką – koniecznie skontaktujcie się z nami.
Zapraszamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami z serii: Co znaczy być dobrym liderem?, Dobry lider to dobry przywódca, Dobry lider to szczery przełożony oraz Dobry lider zostawia rację tym, którzy jej potrzebują, Dobry lider szanuje innych i Dobry lider nie rozkazuje, a zadaje pytani, Dobry lider ma dar przekonywania, Dobry lider umie wyrażać aprobatę oraz Dobry lider pcha swój zespół do sukcesu.
__________________________________________________
1 Słownik Języka Polskiego.
2 Grudzewski W.M., Hejduk I.K., Sankowska A., Wańtuchowicz M., Zarządzanie zaufaniem w przedsiębiorstwie. Koncepcja, narzędzia, zastosowania, Wolters Kluwer Polska – OFICYNA, Kraków, 2009, s. 68.
3 Competence Training & Coaching Institute, Jak stać się liderem? Jak przewodzić jednostce i zespołom? Jak rozmawiać ze swoimi pracownikami?, s. 6-7 [dostęp: 10-10-2022]
4. D. Caranegie, Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi, Wyd. Studio Emka, Warszawa, 2018, s. 249.