Marketing i podejmowanie decyzji w firmie rodzinnej

Prowadząc firmę rodzinną, w kwestiach marketingowych możesz sięgnąć po argumenty niedostępne właścicielom „zwykłych” firm. Powinieneś równocześnie zwracać uwagę na pułapki czyhające na tego typu przedsiębiorstwa.

Marketing w firmie rodzinnej to z pewnością niezwykle emocjonująca przygoda dla osób odpowiedzialnych za ten element biznesu:

1) Ludzie to lubią!

Na hasło „jesteśmy firmą rodzinną” ludzie zasadniczo reagują w pozytywny sposób. Przynajmniej większość z nich. Zresztą pomyśl: czy emocjonalnie będzie Ci bliżej do firmy, która powstała na fali chwilowej koniunktury na dany produkt – czy raczej do takiej, w której wszystko zaczęło się od pomysłu, na który wpadł prapradziadek jej założyciela?

2) Słowo, które otwiera portfele

Już samo określenie „rodzinna” w odniesieniu do firmy – wycisza niektóre obawy klienta. A jeśli dodasz do tego, że działasz od wielu lat, to stopień zaufania do Ciebie wzrośnie jeszcze bardziej. Lubimy rzeczy, które są niezmienne, oparte na ponadczasowych wartościach. Rozumujemy tak: jeżeli ktoś przez dekady utrzymuje się na rynku, to siłą rzeczy musi stać na uczciwych fundamentach.

Planując działania marketingowe w firmie rodzinnej trzeba jednak pamiętać o dwóch „drobiazgach”, które w sprzyjających warunkach będą mogły zadziałać na naszą niekorzyść:

3) Jeden za wszystkich, wszyscy za firmę

Pierwsza pułapka, w którą można wpaść, podkreślając w reklamach rodzinny charakter swojej firmy, związana jest z systemem wartości wyznawanych przez wszystkich członków rodziny. W największym skrócie: liczy się tutaj spójność przekazu. Każdy wyłom od „wiodącej linii” będzie kładł się cieniem na firmie oraz na tym, w jaki sposób jest ona postrzegana przez klientów.

4) Uśpienie czujności

Klienci ciepło myślą o firmach z tradycją, ale zawsze szukają tego samego: dobrych produktów w jeszcze lepszych cenach. Fakt istnienia na rynku od wielu lat – nie zwalnia z obowiązku dostarczania ludziom prawdziwej wartości. Na nic zdadzą się marketingowe zaklęcia o Twojej niezwykłej rodzinie, jeżeli nie pójdą za nimi wysoko jakościowe oferty, którym trudno będzie się oprzeć.

O czym pamiętać, podejmując decyzje (nie tylko marketingowe) w firmie rodzinnej?

1) O tym, że każdy w firmie może mieć swoje zdanie. Nawet jeśli jest ono skrajnie kontrowersyjnie. Ale ostatnie słowo podczas dyskusji biznesowej powinno należeć do osoby, która odpowiada za dane działanie.

2) O tym, że w firmie rodzinnej nie powinno mieć znaczenia to, który z członków rodziny jest autorem danego pomysłu. Powód? Przywiązując się kurczowo do swoich pomysłów, sprawia się, że podczas dyskusji nad nimi, stajemy po stronie konkretnych osób, a nie po stronie pomysłów. Zaczyna liczyć się wówczas autor, a nie sama idea.

3) I o tym, co mówi David Bork w „Małej księdze biznesu rodzinnego”: W zdrowej firmie rodzinnej decyzje są podejmowane na najniższym szczeblu struktury organizacyjnej, tam gdzie znajduje się ogniwo odpowiedzialne za daną sprawę. Dlaczego? Ponieważ przesuwając taką sprawę „wyżej”, można doprowadzić do zatorów, a w konsekwencji – nie podjąć żadnej decyzji.

Chcesz skupić się na marketingu w swojej firmie, ale ciągle musisz zajmować się innymi sprawami? Powierz nam resztę swoich obowiązków!

Daj nam sprawdzić, co w trawie piszczy!

Wykonamy drobiazgowy audyt Twojej firmy. Sprawdzimy, co przeszkadza jej w rozwinięciu skrzydeł.

Pozwól znaleźć miejsca przecieku!

Wyszukamy, w których momentach dochodzi do niekontrolowanego lub nadmiernego wycieku firmowych pieniędzy. 

Przekaż nam stery działu kadr i płac

Zajmiemy się tym, w czym jesteśmy najlepsi. W ten sposób zyskasz czas na to, co dla Twojej firmy jest kluczowe. 

Zapraszamy do kontaktu

Partner Zarządzający, Prezes Zarządu
Gdańsk Starodworska

Może Cię zainteresować

Zapraszamy na bezpłatny webinar Czy fundacja rodzinna to rozwiązanie dla mnie? Już 27 kwietnia 2023 roku o godzinie 10:00!
Jak wygląda kwestia opodatkowania przy budowaniu rozpoznawalności przedsiębiorstwa na rynku? Jakie są podatkowe aspekty wydatków reklamowych?
Prawie 830 tys. spółek w Polsce deklaruje, że są firmami rodzinnymi. Jakiej wielkości są to przedsiębiorstwa? Czy i jak przebiega w nich proces sukcesji?
Czy fundacja rodzinna będzie narzędziem, które rozwiąże problemy dotyczące sukcesji firm rodzinnych? Czy zoptymalizuje ten proces pod względem podatkowym?
David Bork w „Małej księdze biznesu rodzinnego” pisze o 10 elementach, które są kluczami do osiągnięcia sukcesu w przedsiębiorstwie takim jak Twoje.
Zaufanie – to słowo pojawia się przy narodzinach każdej firmy rodzinnej. Wszystko to zawieszone na tym prostym, 8-literowym słowie.

Usługi