fbpx

Trzymamy rękę na pulsie


Dobry lider potrafi słuchać

Słuchanie

Dobry lider wie, jak istotne jest słuchanie. Zdaje sobie sprawę, że im lepszym jest słuchaczem – tym lepszym jest człowiekiem, a więc i  mentorem.

Profesor Katarzyna Kłosińska, językoznawczyni, zauważa zasadniczą różnicę między „słyszeniem”, a „słuchaniem”. Jedno, to bierne odbieranie dźwięków – jak czytanie bez zrozumienia. Drugie natomiast – to odbieranie dźwięków i zastanawianie się nad nimi, przeżywanie, poddawanie ich refleksji.1 Dlaczego jednak tak często zderzamy się właśnie ze „słyszeniem” – czymś mimowolnym – nas, a nie „słuchaniem” – rozumieniem?

Słuchanie, czyli słyszenie więcej

Słyszenie więcej, czyli tego, co jest poza słowami. Odpowiednie wysłuchanie rozmówcy, to bowiem nie tylko przyjęcie do wiadomości jego słów – to patrzenie głębiej. Słuchając nie możemy wyłącznie skupiać się na dźwiękach – jest to ogrom zmiennych, takich jak przypatrywanie się posturze, czy też gestom. To także panowanie nad emocjami – nad złością, czy irytacją; unikanie eskalacji konfliktu. Co ważne, jak podkreśla Malcolm Forbes, słuchanie to podstawa sztuki konwersacji.2

Wrodzona umiejętność, czy sztuka?

Nierzadko konflikty opierają się o dwa różne poglądy na jeden temat. Nie zawsze są jednak one skrajne. Ile razy bowiem zarzewiem kłótni – prywatnej, czy zawodowej – jest to, że kogoś nie wysłuchaliśmy? Ile razy zdaje się, iż wyjściem z takiej sytuacji jest rezygnacja jednej z osób ze swoich racji, czy potrzeb? Czy jednak rzeczywiście można tylko tak działać?

Otóż – nie. Czasem wystarczy dobrze wsłuchać się w potrzeby drugiej strony, aby szybko pojąć, że bez trudu można się porozumieć. Najważniejsze jest bowiem zrozumienie świata z perspektywy drugiej osoby. Co jednak istotne – to wcale nie jest nasza naturalna umiejętność. Słuchania musimy się nauczyć, bo dobra komunikacja jest podstawą funkcjonowania; nie tylko w życiu prywatnym, ale zawodowym.

Dobry lider zaś wie, że bez jasnej i klarownej komunikacji – a zatem i bez opanowania sztuki słuchania – nie doprowadzi swojego zespołu do sukcesu. Doskonale zdaje sobie sprawę, że nauczenie się słuchania innych, aby ci czuli się wysłuchani, zwiększy prawdopodobieństwo, że zostanie się wysłuchanym. Finalnie zatem – klarowność przekazu, chociażby poleceń służbowych, czy potrzeb pracowników będzie większa.

Dobry lider to dobry słuchacz

Trzeba pamiętać, że każdy z nas – czy to nadawca, czy odbiorca – wypowiedzi filtruje przez siebie. Emocje, ramy zrozumienia, czy ramy społeczne – to wszystko wpływa na formułę komunikatu oraz jego odbiór. Dlatego mówimy o sztuce mówienia, sztuce słuchania, czy sztuce komunikacji.

Tym samym, aby opanować sztukę słuchania, dobry lider podczas rozmowy nie może:

  • udawać, że słucha – podczas słuchania wypowiedzi skupiać się na czymś innym;
  • słuchać wyłącznie po to, aby wyjaśnić lub obronić swoją pozycję;
  • słuchać tylko po to, aby uzyskać informacje, czyli słuchać tak, aby filtrować wszystko poza owymi informacjami;

Dobry lider musi zatem umieć słuchać empatycznie. Czyli słuchać w celu okazania empatii, co prowadzi do pełnego pojęcia rozmówcy, jako całej osoby i jego intencji. Powinien rozumieć rozmówcę, jego osobowość, rzeczywistość, w której funkcjonuje. Musi dostrzec niewypowiadane na głos słowami pobudki oraz sens wypowiedzi drugiej osoby.  

Dzięki temu staje się lepszym człowiekiem – lepszym mentorem.

Słuchanie zatem to podstawa – nie tylko życia prywatnego, czy zawodowego, ale to fundament dobrego biznesu i relacji na rynku.  Jeżeli więc szukasz partnera biznesowego, który faktycznie słucha, a więc rozumie Twoje potrzeby – skontaktuj się z nami!

Zapraszamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami z serii: Co znaczy być dobrym liderem?, Dobry lider to dobry przywódca, Dobry lider to szczery przełożony oraz Dobry lider zostawia rację tym, którzy jej potrzebują, Dobry lider szanuje innychDobry lider nie rozkazuje, a zadaje pytania, Dobry lider ma dar przekonywania, Dobry lider umie wyrażać aprobatę, Dobry lider pcha swój zespół do sukcesu oraz Dobry lider ufa swoim pracownikom.

__________________________________________________

1 Trójka Polskie Radio, Wszystko, co warto wiedzieć o słuchaniu [dostęp: 15-11-2022]

2 D. Caranegie, Sztuka skutecznej komunikacji, Wyd. Helion, Gliwice, 2021, s. 20

BIBLIOGRAFIA:

  1. D. Caranegie, Sztuka skutecznej komunikacji, Wyd. Helion, Gliwice, 2021.

Zapraszamy do kontaktu

Lidia Skudławska
Prezes Zarządu, Partner Zarządzający, Biegły Rewident nr 9500
+48 601 796 009

Zapraszamy do kontaktu

Piotr Witek
Partner Zarządzający, Biegły Rewident nr 9631, MBA, FCCA

Ostatnie artykuły z bloga

Cena usług księgowych – 5 decydujących czynników

Czy warto współpracować z biurami księgowymi? Co decyduje o cenie ich usług? Na te pytania odpowiada Piotr Witek, Partner Zarządzający Moore Polska.

Dobry lider umie podejmować decyzje

Podejmowanie decyzji to nieodzowna część pracy. Dobry lider wie, że musi podejmować je rozsądnie, bo w innym razie konsekwencje mogą być tragiczne.

Praca zdalna – zmiany

13 stycznia 2023 Sejm uchwalił projekt zmian w Kodeksie Pracy dotyczący pracy zdalnej. Zmiany mają wejść w życie w ciągu 2 miesięcy od ogłoszenia ustawy w Dzienniku Ustaw, czyli najprawdopodobniej…
{literal} {/literal}