Dobry lider potrafi słuchać

Dobry lider wie, jak istotne jest słuchanie. Zdaje sobie sprawę, że im lepszym jest słuchaczem – tym lepszym jest człowiekiem, a więc i  mentorem.

Profesor Katarzyna Kłosińska, językoznawczyni, zauważa zasadniczą różnicę między „słyszeniem”, a „słuchaniem”. Jedno, to bierne odbieranie dźwięków – jak czytanie bez zrozumienia. Drugie natomiast – to odbieranie dźwięków i zastanawianie się nad nimi, przeżywanie, poddawanie ich refleksji.1 Dlaczego jednak tak często zderzamy się właśnie ze „słyszeniem” – czymś mimowolnym – nas, a nie „słuchaniem” – rozumieniem?

Słuchanie, czyli słyszenie więcej

Słyszenie więcej, czyli tego, co jest poza słowami. Odpowiednie wysłuchanie rozmówcy, to bowiem nie tylko przyjęcie do wiadomości jego słów – to patrzenie głębiej. Słuchając nie możemy wyłącznie skupiać się na dźwiękach – jest to ogrom zmiennych, takich jak przypatrywanie się posturze, czy też gestom. To także panowanie nad emocjami – nad złością, czy irytacją; unikanie eskalacji konfliktu. Co ważne, jak podkreśla Malcolm Forbes, słuchanie to podstawa sztuki konwersacji.2

Wrodzona umiejętność, czy sztuka?

Nierzadko konflikty opierają się o dwa różne poglądy na jeden temat. Nie zawsze są jednak one skrajne. Ile razy bowiem zarzewiem kłótni – prywatnej, czy zawodowej – jest to, że kogoś nie wysłuchaliśmy? Ile razy zdaje się, iż wyjściem z takiej sytuacji jest rezygnacja jednej z osób ze swoich racji, czy potrzeb? Czy jednak rzeczywiście można tylko tak działać?

Otóż – nie. Czasem wystarczy dobrze wsłuchać się w potrzeby drugiej strony, aby szybko pojąć, że bez trudu można się porozumieć. Najważniejsze jest bowiem zrozumienie świata z perspektywy drugiej osoby. Co jednak istotne – to wcale nie jest nasza naturalna umiejętność. Słuchania musimy się nauczyć, bo dobra komunikacja jest podstawą funkcjonowania; nie tylko w życiu prywatnym, ale zawodowym.

Dobry lider zaś wie, że bez jasnej i klarownej komunikacji – a zatem i bez opanowania sztuki słuchania – nie doprowadzi swojego zespołu do sukcesu. Doskonale zdaje sobie sprawę, że nauczenie się słuchania innych, aby ci czuli się wysłuchani, zwiększy prawdopodobieństwo, że zostanie się wysłuchanym. Finalnie zatem – klarowność przekazu, chociażby poleceń służbowych, czy potrzeb pracowników będzie większa.

Dobry lider to dobry słuchacz

Trzeba pamiętać, że każdy z nas – czy to nadawca, czy odbiorca – wypowiedzi filtruje przez siebie. Emocje, ramy zrozumienia, czy ramy społeczne – to wszystko wpływa na formułę komunikatu oraz jego odbiór. Dlatego mówimy o sztuce mówienia, sztuce słuchania, czy sztuce komunikacji.

Tym samym, aby opanować sztukę słuchania, dobry lider podczas rozmowy nie może:

  • udawać, że słucha – podczas słuchania wypowiedzi skupiać się na czymś innym;
  • słuchać wyłącznie po to, aby wyjaśnić lub obronić swoją pozycję;
  • słuchać tylko po to, aby uzyskać informacje, czyli słuchać tak, aby filtrować wszystko poza owymi informacjami;

Dobry lider musi zatem umieć słuchać empatycznie. Czyli słuchać w celu okazania empatii, co prowadzi do pełnego pojęcia rozmówcy, jako całej osoby i jego intencji. Powinien rozumieć rozmówcę, jego osobowość, rzeczywistość, w której funkcjonuje. Musi dostrzec niewypowiadane na głos słowami pobudki oraz sens wypowiedzi drugiej osoby. 

Dzięki temu staje się lepszym człowiekiem – lepszym mentorem.

Słuchanie zatem to podstawa – nie tylko życia prywatnego, czy zawodowego, ale to fundament dobrego biznesu i relacji na rynku.  Jeżeli więc szukasz partnera biznesowego, który faktycznie słucha, a więc rozumie Twoje potrzeby – skontaktuj się z nami!

Zapraszamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami z serii: Co znaczy być dobrym liderem?, Dobry lider to dobry przywódca, Dobry lider to szczery przełożony oraz Dobry lider zostawia rację tym, którzy jej potrzebują, Dobry lider szanuje innychDobry lider nie rozkazuje, a zadaje pytania, Dobry lider ma dar przekonywania, Dobry lider umie wyrażać aprobatę, Dobry lider pcha swój zespół do sukcesu oraz Dobry lider ufa swoim pracownikom.

__________________________________________________

1 Trójka Polskie Radio, Wszystko, co warto wiedzieć o słuchaniu [dostęp: 15-11-2022] 

2 D. Caranegie, Sztuka skutecznej komunikacji, Wyd. Helion, Gliwice, 2021, s. 20

BIBLIOGRAFIA:

  1. D. Caranegie, Sztuka skutecznej komunikacji, Wyd. Helion, Gliwice, 2021.

Zapraszamy do kontaktu

Partner Zarządzający, Prezes Zarządu
Poznań
Partner Zarządzający, Prezes Zarządu
Gdańsk Starodworska

Może Cię zainteresować

Dlaczego zdolność odczuwania stanów psychicznych innych osób i umiejętność przyjęcia ich perspektywy jest tak istotna? Jaki to ma wpływ na biznes?
Pytać znaczy nie błądzić – ale czy na pewno? Przecież nie każde zadane pytanie niesie za sobą klarowną odpowiedź. Dlaczego tak się dzieje?
Kim tak naprawdę jest dobry lider? Jak odpowiednio zdefiniować taką osobę? A może to niedościgniony ideał, który istnieje wyłącznie w wyobrażeniach?
3 lutego 2023 oddział PIBR w Gdańsku świętował swoje 30-lecie. Na wydarzeniu nie mogło zabraknąć Piotra Witka, Prezesa Regionalnej Izby oraz gospodarza spotkania. Z tej okazji udzielił również wywiadu, do którego obejrzenia serdecznie zachęcamy.
Bez rozwoju i podnoszenia kompetencji stajemy w miejscu. Dobry lider wie, że nie może do tego dopuścić – zarówno u siebie i u swojego Zespołu.
Podejmowanie decyzji to nieodzowna część pracy. Dobry lider wie, że musi podejmować je rozsądnie, bo w innym razie konsekwencje mogą być tragiczne.

Usługi