Czasem zwykła rozmowa może przerodzić się w kłótnię. To bowiem, jakich słów użyjemy oraz w jakim tonie będzie nasza wypowiedzieć rzutuje na to, jak będziemy postrzegani. Nadawca wypowiedzi sam może stworzyć szumy komunikacyjne prowadzące do niezrozumienia, a w konsekwencji – do nieporozumień.
Kodowanie wypowiedzi
Kodowanie to nic innego, jak przekładanie informacji na komunikat. Wykorzystuje się do tego symbole, reprezentujące koncepcje oraz sensy. Symbole te natomiast mogą przyjmować różnorodne formy – stają się słowami lub gestami.
Kiedy natomiast nadawca koduje komunikat to decyduje, jakie informacje chce przekazać. Wpływ na to, jak to zrobi mają wszelkie uwarunkowania zewnętrzne. Wiek, płeć, stanowisko, środowisko z jakiego się wywodzi, kultura, styl bycia. Wszystko to decyduje, w jaki sposób dana osoba się wypowie. Nierzadko właśnie te uwarunkowania wpływają na to, że te same informacje będą przekazywane przez różne osoby w skrajnie inny sposób.
Co więc najlepiej zrobić?
Nauczyć się „czytać” ludzi – zrozumieć, z jakim odbiorcą mamy do czynienia. Tym samym: ważne jest, aby podczas kodowania komunikatów nadawca używał takich symboli, które są znane odbiorcy docelowemu. Skuteczność kodowania komunikatu zależy od zdolności do przekazywania informacji w sposób jasny i prosty, ale również od zdolności przewidywania oraz eliminowania źródeł nieporozumień.
Dobry lider zatem nie może sobie pozwolić na „zakładanie czegoś z góry”, stawiania hipotez bez poznania szczegółów, czy wypowiadania się na temat, na który nie ma pełnego oglądu. Nie może wychodzić z założenia, że skoro on coś rozumie w konkretnym tonie – inni też zrozumieją oraz, że jeśli on ma pewien styl, to będzie on dla wszystkich odpowiedni. Słowem – dobry lider rozumie ludzi, z którymi się komunikuje i dzięki temu przekazuje takie komunikaty, które są przez nich rozumiane.
Jak mówić, aby być zrozumianym?
Przede wszystkim – należy zrozumieć własne emocje. Tym samym – komunikat powinien skupiać się na „ja” i wcale nie jest to egoistyczne podejście. Sprawia bowiem, że można nauczyć się nazywania i opisywania swoich uczuć oraz odczuć. To natomiast pozwala na łatwiejsze wyrażanie siebie i własnych potrzeb i tym samym – unikanie zawoalowanych problemów.
Nie mniej istotnym jest też wcześniejsze zastanowienie się nad tym, co i jak powiedzieć, a dopiero później się wypowiadać. Wydaje się, iż jest to oczywiste, ale tak naprawdę – wiele osób o tym zapomina. Przygotowanie do rozmowy to trudna sztuka, która jednak jest podstawą w komunikacji – nie tylko zawodowej, ale i prywatnej.
Dodatkowo – koloryzowanie, ubarwianie, czy rozwlekanie zanim dojdzie się do clou wypowiedzi to kolejne pułapki, w które może wpaść nadawca. Wszystko to składa się właśnie na szumy komunikacyjne – znudzenie, roztargnienie i stracenie wątku przez odbiorcę. Niezależnie więc, jaka będzie konkluzja wypowiedzi – skupienie odbiorcy zostało już utracone, a to może prowadzić do niezrozumienia.
O odpowiedniej postawie ciała również nie można zapominać – tym, jak i gestem, kodujemy swoją wypowiedź. Pokazujemy, czy lekceważymy naszego odbiorcę, czy go szanujemy. Wówczas często treść przekazywanego komunikatu jest drugorzędna. Odbiorca może się już w konkretny, nierzadko nieprzyjemny, sposób nastawić do nadawcy i nie przyjąć jego słów do wiadomości.
Prosty przekaz w komunikacji
W pracy najważniejszy jest prosty przekaz. To jednak, żeby mówić klarownie – w kontekście nieubarwionych komunikatów, które mogą pogorszyć odbiór – i prosto, nie znaczy, że nie należy zachowywać kultury podczas komunikowania się. To jedna z podstawowych zasad dobrego lidera – ten dobrze wie, jak mówić, aby brzmieć jednocześnie elegancko, ale też, aby jego przekaz był w pełni zrozumianym.
Nie ma przecież nic gorszego niż bycie niezrozumianym – również w sferze biznesowej. Dlatego jeśli poszukujecie partnera biznesowego, który stawia na zrozumienie swojego Klienta, aby znaleźć dla niego optymalne rozwiązania – koniecznie skontaktujcie się z nami.
__________________________________________________
BIBLIOGRAFIA:
1 Komunikacja – jak mówić, aby być zrozumianym?, https://ceo.com.pl/komunikacja-jak-mowic-aby-byc-zrozumianym-42275 [dostęp:2022-12-16]
2 D. Caranegie, Sztuka skutecznej komunikacji, Wyd. Helion, Gliwice, 2021, s.71-80