Estoński CIT – stawka ryczałtu

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt objaśnień dotyczący estońskiego CIT, które zgodnie z zapowiedziami mają mieć moc wiążącą dla administracji skarbowej.

W projekcie znajduje się wiele istotnych informacji, m. in. przybliżenie przepisów dotyczących wysokości ryczałtu. W myśl przepisów oraz objaśnień stawka ryczałtu jest zależna od następujących czynników:

  • wysokość przychodów osiąganych przez podatnika tj. posiadanie statusu małego podatnika lub wartość przychodów średnich nie przekraczająca wartości maksymalnych przychodów określonych dla małego podatnika,
  • rodzaj podstawy opodatkowania (dochód z tytułu zysku netto lub inny),
  • wysokość nakładów na cele inwestycyjne.

W przypadku małego podatnika oraz podatnika, u którego wartość średnich przychodów nie przekracza wartości maksymalnych przychodów określonych dla małego podatnika stawka podatkowa wynosi 15% podstawy opodatkowania. W przypadku pozostałych podatników stawka ta wynosi 25% podstawy opodatkowania.

W projekcie objaśnień można odnaleźć również informacje na temat obniżonej stawki ryczałtu w przypadku gdy podatnik zrezygnuje z systemu ryczałtu od dochodów spółek kapitałowych.

Po opuszczeniu systemu opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych, gdy opodatkowaniu podlega dochód z tytułu zysku netto, stawka podatku może zostać obniżona o pięć punktów procentowych dla tego dochodu z tytułu zysku netto, pod warunkiem, że nakłady na cele inwestycyjne, o których mowa w art. 28g ust. 1 ustawy o CIT, wynosiły co najmniej:

  • 50% w każdym dwuletnim okresie − w przypadku rozliczania nakładów inwestycyjnych w sposób określony w art. 28g ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT (czyli w okresach dwuletnich)
  • 110% w każdym czteroletnim okresie − w przypadku rozliczania nakładów inwestycyjnych w sposób określony w art. 28g ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT rozliczenie (w okresie czteroletnim).

Obniżonej stawki podatku nie stosuje się do dochodów innych niż dochód z tytułu zysku netto.

Zgodnie z art. 28f ustawy o CIT; jeśli podatnik opodatkowany był ryczałtem przez dwa lub więcej okresów czteroletnich, w każdym z tych okresów powinien ponieść zwiększone nakłady na cele inwestycyjne (wskazane powyżej), w celu uzyskania prawa do obniżonej stawki ryczałtu.

W projekcie zostały przedstawione przykłady w celu ułatwienia prawidłowego stosowania przepisów. Na stronie Ministerstwa dostępny jest projekt objaśnień, nad którym zostały już zakończone konsultacje – pozostaje oczekiwać na wersję końcową objaśnień dotyczących estońskiego CIT.

Może Cię zainteresować

Poznaj zasady opodatkowania samochodów osobowych w ramach estońskiego CIT. Dowiedz się, jak poprawnie ustalić podstawę opodatkowania dla umów leasingu oraz jakie konsekwencje wynikają z użytkowania pojazdów w celach mieszanych.
Czy Spółka, która dokonała wyboru opodatkowania estońskim CIT zapłaci podatek od wydatków związanych z mieszanym wykorzystaniem samochodów przez pracowników?
Czy Spółka, która dokonała wyboru opodatkowania estońskim CIT musi stosować przepisy dotyczące cen transferowych?
Czy Spółka niespełniająca przesłanek wyboru estońskiego CIT może skutecznie wybrać tę formę opodatkowania? Czy możliwe jest ponowne złożenie ZAW-RD?
Są Państwo gotowi na zmiany podatkowe w 2021 roku? Zapraszamy do zapoznania się z opracowaniem przygotowanym przez dział podatkowy Moore Polska!

Usługi