Cienka kapitalizacja
Ustawa wprowadza zmiany w zakresie tzw. cienkiej kapitalizacji. Zmianie ulegnie bowiem brzmienie art. 15c ustawy CIT, zgodnie z którym podatnicy będą obowiązani wyłączyć z kosztów uzyskania przychodów koszty finansowania dłużnego w części, w jakiej nadwyżka kosztów finansowania dłużnego przewyższa:
- kwotę 3.000.000 złotych albo
- 30% kwoty podatkowej EBITDA.
Po zmianach niedopuszczalne będzie zatem sumowanie przedstawionych limitów.
Ponadto, zakłada się również poszerzenie wyłączeń z kosztów podatkowych. Do art. 16 ustawy CIT wprowadzano zapis zgodnie z którym za koszty uzyskania przychodów nie uważa się kosztów finansowania dłużnego uzyskanych od podmiotów powiązanych w tej części, w jakiej zostały przeznaczone bezpośrednio lub pośrednio na transakcje kapitałowe – w szczególności: na nabycie lub objęcie udziałów (akcji), nabycie ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną, wniesienie dopłat, podwyższenie kapitału zakładowego lub wykup udziałów własnych w celu ich umorzenia.
Rezygnacja z art. 15e ustawy CIT
Ustawa zakłada uchylenie art. 15e ustawy CIT, z którego wynika obowiązek wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów kosztów związanych z usługami niematerialnymi (w szczególności: usług doradczych, reklamowych, gwarancji, poręczeń) poniesionych bezpośrednio lub pośrednio na rzecz podmiotów powiązanych lub podmiotów z rajów podatkowych. Wyłączenie ma zastosowanie wówczas, gdy podatnik przekroczy ustawowo określony limit. Uchylenie omówionego powyżej przepisu to konsekwencja wprowadzenia nowej konstrukcji – minimalnego podatku CIT.
Minimalny podatek dochodowy
Ustawa wprowadza konstrukcję tzw. minimalnego podatku dochodowego w CIT. W myśl uchwalonych przepisów podatek od spółek będących podatnikami CIT oraz podatkowych grup kapitałowych, które w roku podatkowym:
- poniosły stratę ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych,
- osiągnęły udział dochodów ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych w przychodach innych niż z zysków kapitałowych w wysokości nie większej niż 1% wyniesie 10% podstawy opodatkowania.
Przepisów dotyczących minimalnego podatku dochodowego ustawodawca nie planuje stosować,w szczególności, do: podatników, którzy w roku podatkowym rozpoczęli działalność oraz w kolejno następujących po sobie dwóch latach podatkowych następujących bezpośrednio po tym roku podatkowym, albo podatników, którzy w roku podatkowym uzyskali przychody niższe o co najmniej 30% w stosunku do przychodów uzyskanych w roku podatkowym bezpośrednio ten rok poprzedzający.
Ukryta dywidenda
Zmiany zakładają wyłączenie z kosztów uzyskania przychodów kosztów poniesionych przez podatnika będącego spółką w związku ze świadczeniem wykonanym przez podmiot powiązany z tą spółką lub ze wspólnikiem tej spółki, jeśli poniesienie tego kosztu stanowi ukrytą dywidendę.
Koszty będą stanowić ukrytą dywidendę, jeśli:
- wysokość tych kosztów lub termin ich poniesienia w jakikolwiek sposób są uzależnione od osiągnięcia zysku przez podatnika lub wysokości tego zysku lub
- racjonalnie działający podatnik nie poniósłby takich kosztów lub mógłby ponieść niższe koszty w przypadku wykonania porównywalnego świadczenia przez podmiot niepowiązany z podatnikiem,
- koszty te obejmują wynagrodzenie za prawo do korzystania z aktywów, które stanowiły własność lub współwłasność wspólnika (akcjonariusza) lub podmiotu powiązanego ze wspólnikiem (akcjonariuszem) przed utworzeniem podatnik.
Wejście w życie przepisów dotyczących ukrytej dywidendy zostało odroczone i ma nastąpić dopiero z dniem 1 stycznia 2023 r.
Zmiany w podatku u źródła (WHT)
Jedną ze zmian w zakresie podatku u źródła jest poszerzenie kryteriów pozwalających na ocenę czy dochowana została należyta staranność.
Obecnie kryteriami oceny są dwa aspekty: charakter i skala działalności prowadzona przez podatnika. W wyniku wprowadzonych zmian ocenie podlegać będą także powiązania występujące między podatnikiem a płatnikiem.
Kolejną ze zmian jest zawężenie zakresu stosowania tzw. mechanizmu „pay and refund”.
Zgodnie z uchwaloną ustawą mechanizm ten znajdzie zastosowanie w odniesieniu do wyłącznie niektórych przychodów (np. z odsetek, dywidend) , które są osiągane przez nierezydentów. Ponadto, aby zastosować mechanizm niezbędne jest, aby należności wypłacane były na rzecz podmiotu powiązanego. Wyżej przedstawiane zasady nie będą jednak stosowane, jeżeli płatnik złożył oświadczenie, w którym wskazał, że:
- posiada dokumenty wymagane przez przepisy prawa podatkowego dla zastosowania stawki podatku albo zwolnienia lub niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania;
- po przeprowadzeniu weryfikacji, o której mowa w ustawie o CIT, nie posiada wiedzy uzasadniającej przypuszczenie, że istnieją okoliczności wykluczające możliwość zastosowania stawki podatku lub zwolnienia bądź niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.
W przypadku pytań w zakresie powyższych zmian, zapraszamy do kontaktu.