Wpływ przestoju w transporcie na VAT – analiza i ryzyka

Przestoje w transporcie mogą wpływać na opodatkowanie VAT. Rozważmy, jakie konsekwencje mogą wyniknąć z przestoju w przypadku transportu towarów i jakie ryzyka z tym związane muszą uwzględniać firmy.

W dzisiejszym świecie globalnej gospodarki przewożenie towarów międzynarodowo stało się nieodłączną częścią wielu firm. Jednakże istnieją sytuacje, w których transport może ulec przerwaniu lub przestoju, co może wpłynąć na opodatkowanie podatkiem VAT. W artykule tym przyjrzymy się bliżej temu zagadnieniu, analizując różne stanowiska i ryzyka związane z przestojem w transporcie towarów.

Opodatkowanie przestoju

Jeżeli przestój w transporcie wynika z umowy przewozu, w której zawarto klauzulę dotyczącą załadunku i wyładunku towarów, opłata za przestój zwiększa podstawę opodatkowania podatkiem VAT. To stanowisko zostało potwierdzone przez organy podatkowe i sądy (sygn. ILPP2/443-887/10-4/ISN). Dodatkowe opłaty z tytułu przestoju statku traktowane są jako element usługi transportu międzynarodowego towarów i podlegają opodatkowaniu stawką właściwą dla tej usługi.

Odszkodowanie czy opłata?

Jeśli koszty postojowe przybierają formę odszkodowania i nie stanowią świadczenia usługi, to nie podlegają opodatkowaniu i nie są objęte ustawą o VAT. W takim przypadku nota obciążeniowa jest odpowiednim dokumentem, który nie wpływa na opodatkowanie podatkiem VAT.

Ryzyka i orzecznictwo

Orzecznictwo organów podatkowych i sądów administracyjnych jest różnorodne w zakresie przestoju w transporcie. W przypadku eksportu towarów istnieje obowiązek wykazania dokumentami, że towar został wywieziony z terytorium Polski i zachował swoje cechy. Przerwanie transportu lub magazynowanie może prowadzić do utraty prawa do zastosowania preferencyjnej stawki VAT.

Wnioski – wpływ przestoju w transporcie na VAT

W przypadku podatnika, który transportuje drogą morską towary dla kontrahenta spoza Unii Europejskiej, a przy tym zatrzymuje się w porcie kraju należącego do Unii Europejskiej w celu doładowania innego towaru na statek, istnieją możliwości wykazania eksportu, pod warunkiem że towar, który rozpoczął eksport z Polski, nie uległ modyfikacjom ilościowym ani jakościowym, nie został rozładowany w porcie, a celem przestoju było wyłącznie doładowanie innego towaru. Niemniej jednak istniejące różnice w stanowiskach organów podatkowych i sądów administracyjnych sprawiają, że podatnik musi dokładnie udokumentować przebieg transakcji, aby uniknąć niepożądanych konsekwencji podatkowych.

Przestoje w transporcie mogą wiązać się z ryzykiem podatkowym, dlatego firmy powinny być świadome konsekwencji i dokładnie analizować przebieg transportu, aby uniknąć konsekwencji związanych z nieprawidłowym rozliczeniem podatku VAT.

Jeżeli macie dodatkowe pytania dotyczące opodatkowania w transporcie, serdecznie zachęcamy do kontaktu. Nasi specjaliści i eksperci są do Waszej dyspozycji.

Autor
Asystent w Dziale Podatkowym

Zapraszamy do kontaktu

Partner, Dyrektor Działu Podatkowo-Prawnego
Gdańsk Garncarska, Gdańsk Starodworska

Może Cię zainteresować

Od kwietnia 2024 wraca 5% VAT na żywność: zmiana stawek kończy okres wsparcia w obliczu spadającej inflacji. Dowiedz się, jakie konsekwencje niesie dla konsumentów i rynku ta decyzja Ministerstwa Finansów.
Jak nowy wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE wpływa na odpowiedzialność za VAT z fałszywych faktur wydanych bez wiedzy pracodawcy? Dowiedz się, jakie działania mogą uchronić Twoją firmę przed niechcianymi konsekwencjami.
Analiza finansowa to w podstawa oceny zdolności kredytowej przedsiębiorstwa. Czym jest analiza rentowności? Jakie są jej rodzaje?
Analiza finansowa to w podstawa oceny zdolności kredytowej przedsiębiorstwa. Czym jest zatem analiza obrotowości? Jakie są jej rodzaje?
Analiza finansowa to w podstawa oceny zdolności kredytowej przedsiębiorstwa. Czym jest analiza zadłużenia? Jakie są jej rodzaje?
Analiza finansowa to podstawa oceny zdolności kredytowej przedsiębiorstwa. Czym jest analiza płynności? Jakie są jej rodzaje?

Usługi