Jak zdefiniować firmę rodzinną? Przede wszystkim to firma, w której członkowie rodziny są w posiadaniu większej części kapitału przedsiębiorstwa. Dodatkowo – przynajmniej jedna osoba z rodziny musi odgrywać znaczną rolę w procesie zarządzania organizacją. I kluczowa kwestia – sama organizacja m u s i postrzegać siebie jako firmę rodzinną.
Jak to jest z tymi firmami rodzinnymi na polskim rynku?
Co ciekawe – ledwie 36% przedsiębiorców uważa samych siebie za firmy rodzinne, podczas gdy dane z GUS mówią, iż firmy rodzinne w Polsce wypracowują 63-72% PKB, zapewniając 8 milionów miejsc pracy. W naszym kraju zatem działają ponad 2 miliony firm rodzinnych, czyli aż 92% polskich przedsiębiorstw zarządzana jest przez rodzinę i krewnych.
Tym samym, możemy mówić, że co piąta wypracowana złotówka to wynik działalności firm rodzinnych, chociaż tylko 5% z tych wszystkich przedsiębiorstw to firmy, które z sukcesem przebyły sukcesję. O tym zagadnieniu możecie dowiedzieć się więcej z naszego artykułu Sukcesja w firmach rodzinnych.
Wady i zalety firmy rodzinnej
Jak każde przedsiębiorstwo, tak i firmy rodzinne – choć tutaj niewątpliwie pozwalamy sobie na pewne generalizowanie – mają swoje niewątpliwe zalety.
ZALETY FIRMY RODZINNEJ | WADY FIRMY RODZINNEJ |
---|---|
Silne więzi i zaufanie (rodzinne przedsiębiorstwa często opierają się na silnych więziach i zaufaniu między członkami rodziny, co może sprzyjać stabilności i długotrwałemu sukcesowi). Długoterminowa perspektywa (firmy rodzinne często kierują się długoterminową perspektywą, co pozwala im planować i inwestować z myślą o przyszłości). Kontrola rodziny (rodzina ma pełną kontrolę nad decyzjami i operacjami firmy, co pozwala zachować jej tożsamość i wartości). Przekazywanie wiedzy i tradycji (firmy rodzinne mogą przekazywać wiedzę, tradycje i wartości z pokolenia na pokolenie). | Konflikty rodzinne (firmy rodzinne mogą doświadczać konfliktów rodzinnych, zarówno w kwestiach biznesowych, jak i osobistych). Brak profesjonalizmu (w niektórych przypadkach firmy rodzinne mogą mieć trudności z wdrożeniem profesjonalnegozarządzania i procesów). Sukcesja (określenie, kto przejmie firmę po zakończeniu działalności przez obecnego właściciela, może być skomplikowane i prowadzić do nieporozumień). Ograniczona elastyczność (firmy rodzinne mogą mieć trudności z dostosowywaniem się do zmian na rynku ze względu na tradycyjne struktury i podejścia). |
Ostatecznie jednak – czyż nie jest tak, że wiele z tych wad jest problemami, które łatwo rozwiązać? Ba!, de facto są to problemy, które nigdy mogą nie zaistnieć. W ostatecznym rozrachunku zatem, jako średnia firma rodzinna, znająca od podszewki wszelkie pozytywy, jak i negatywy prowadzenia takiego przedsiębiorstwa, z czystym sumieniem możemy powiedzieć, że więcej jest tych pozytywów.
Moore Polska jest bowiem przykładem niebanalnym – łączymy w sobie faktycznie rodzinny charakter, związany z zaufaniem i empatią oraz nowoczesne możliwości, stawiając na nieustający rozwój i optymalizację procesów, również dzięki przynależności do międzynarodowej sieci Moore Global.
Firma rodzinna – wielka przewaga czy wielki kłopot?
Swego czasu, jeden z naszych Dyrektorów Zarządzających pojechał od pewnego – jeszcze wówczas potencjalnego – Klienta na spotkanie. Sprawa była niełatwa, bowiem okazywało się, że cenowo przebijamy o 100% poprzedniego audytora. Dlaczego jednak doszło do podpisania umowy i nie było negocjacji ceny?
Firma, z którą finalnie rozpoczęliśmy współpracę, jest wieloletnim przedsiębiorstwem rodzinnym, dla której fundamentem są relacje, szczerość i etyka pracy. Brzmi znajomo? – tak, to też wartości Moore Polska. Wartości budowane na tradycji, na pięknej, acz trudnej historii Pani Ireny Leczyk i jej córek, Romy Żuchowskiej i Lidii Skudławskiej, założycielek Morison Finansista w Poznaniu oraz Pani Lucyny Witek, założycielki Biura Rachunkowego Wit w Gdańsku. Wartości jednak, choć silne, to nie przysłaniające nam patrzenia w przyszłość, rozwijania się, również na płaszczyźnie technologicznej.
Czy więc cena powinna być determinantą wyboru firmy audytorskiej? – absolutnie nie! To ostatnie kryterium, na które warto zwrócić uwagę. Więcej o tym, jak wybrać dobrego audytora znajdziecie w naszym innym tekście Audyt – o czym warto pamiętać przy wyborze biegłego rewidenta?
Co więc jest najważniejsze? – empatia, o której również możecie dowiedzieć się więcej w artykule Empatia – fundament biznesu. Wszak nowoczesnemu biznesowi daleko do skupiania się wyłącznie na tabelach, wykresach i wskaźnikach. Nowoczesny biznes nie tylko optymalizuje procesy i jest otwarty na innowacje – musi się również skupiać na relacjach, tak bardzo nadszarpniętych przez ostatnie trzy lata.
Moore Polska – nowoczesna firma rodzinna z tradycjami
Czasem naprawdę lepiej naprawdę pokonać kilkanaście kilometrów i spotkać się „twarzą w twarz” niż dyskutować przez komunikatory internetowe. Nic bowiem nie zastąpi spotkania przy filiżance dobrej kawy i możliwości bezpośredniej wymiany zdań – nic też tak dobrze nie zbuduje rzeczywistej więzi. I nie ma ostatecznie nic piękniejszego niż usłyszeć od klienta: „Dziękuję, że pan przyjechał i to wszystko osobiście nam opowiedział. To dla nas bardzo ważne i zadecydowała o wyborze – pokazało, że to, co pan powiedział, to nie są puste frazesy i naprawdę szanujecie swojego klienta. Dlatego chcemy z wami współpracować”.
Co zatem powinno przyjść na myśl, słysząc „firma rodzinna”? Na pewno to określenie to nie powinno być kojarzone z małym, nieuczciwym zakładem, gdzie połowa członków załogi to niewykwalifikowana rodzina i właściciel oszukuje innych pracowników na pieniądze. Firma rodzinna bowiem daje więc naprawdę wielką przewagę na rynku i dlatego warto w nią inwestować – Moore Polska zaś niewątpliwie jest na to dowodem. Dowodem na to, że firmy rodzinne w Polsce to stawiające na nieustający rozwój przedsiębiorstwa, które wierzy w biznes oparty na relacjach i empatii.
Masz dodatkowe pytania dotyczące firmy rodzinnej? Skontaktuj się z nami!