Okresowa analiza umożliwia ustalenie czy dotychczasowa działalność daje zamierzone cele oraz określa kierunek i sposób doskonalenia działalności w przyszłości. Ciągła analiza wskaźników pozwala szybciej określić kierunek działania, który pozwoli na osiągnięcie pozytywnych wyników.
Rentowność przedsiębiorstwa – pojęcie oraz jej cel?
Rentowność to odpowiednio obliczony wynik finansowy działalności gospodarczej. Jest jednym ze wskaźników analizy finansowej, który określa jak szybko osiągniemy zwrot z zaangażowanego kapitału w przedsiębiorstwo. Analiza stosunku wyniku do poszczególnych pozycji bilansowych daje odpowiedzi o bieżącej sytuacji prowadzonej działalności jak i umożliwia zaprojektowanie działań rozwoju w poszczególnych obszarach. Najczęściej im wyższe wskaźniki rentowności tym sytuacja finansowa podmiotu jest korzystniejsza. Poziom rentowności przedsiębiorstwa ma wpływ zarówno na sam podmiot jak i jego otoczenie m.in odbiorców, kredytodawców czy wierzycieli.
Analiza rentowności – jakie wskaźniki wykorzystuje?
Do przeprowadzenia analizy rentowności wykorzystuje się następujące wskaźniki:
- Wskaźnik rentowności sprzedaży (ROS – Return of sale)

Rentowność sprzedaży jest podstawowym wskaźnikiem, który określa jaki zysk przedsiębiorstwo generuje z podstawowej działalności jednostki. Im wyższy wynik tego wskaźnika tym sytuacja przedsiębiorstwa jest bardziej zyskowna. Ujemny wynik tego wskaźnika informuje, że podmiot nie generuje zysku z podstawowej działalności. Jeżeli sam wynik finansowy jest dodani to może świadczyć o bardziej rentownej pozostałej działalności.
- Wskaźnik rentowności aktywów (ROA – Return on Assets)

Rentowność aktywów jest to wskaźnik, który określa w jaki sposób podmiot korzysta z posiadanych zasobów majątku w celu osiągnięcia zysku. Im wyższa wartość tego wskaźnika tym sytuacja przedsiębiorstwa jest bardziej korzystna. Wskaźnik ten mówi nam jak przedsiębiorstwo dysponuje majątkiem, umożliwia ocenę jakości oraz efektywności zarządzania przedsiębiorstwem.
- Wskaźnik rentowności kapitału (ROE – Return of equity)
Rentowność kapitału własnego jest to wskaźnik, który informuje o zdolności wykorzystania zaangażowanego kapitału w przedsiębiorstwo w celu osiągnięcia zysku. Wskaźnik ten głównie interesuje udziałowców oraz akcjonariuszy. Z reguły im wyższy wynik tym sytuacja przedsiębiorstwa jest korzystniejsza.
________________________________________________
Bibliografia:
J. Nesterak, S. Kruk Finanse przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Uniwersytety Ekonomicznego w Krakowie, 2018, s. 73-94
Z. Dresler, Rentowność przedsiębiorstw w Polsce, Wydawnictwo Uniwersytety Ekonomicznego w Krakowie, 2014
P. Pabianiak, Analiza Finansowa Przedsiębiorstwa, Wyd. Bussiness Concepts, 2016, s. 92-104.
W razie dodatkowych pytań, serdecznie zapraszamy do kontaktu.