W projekcie znajduje się wiele istotnych informacji, m. in. przybliżenie przepisów dotyczących wysokości ryczałtu. W myśl przepisów oraz objaśnień stawka ryczałtu jest zależna od następujących czynników:
- wysokość przychodów osiąganych przez podatnika tj. posiadanie statusu małego podatnika lub wartość przychodów średnich nie przekraczająca wartości maksymalnych przychodów określonych dla małego podatnika,
- rodzaj podstawy opodatkowania (dochód z tytułu zysku netto lub inny),
- wysokość nakładów na cele inwestycyjne.
W przypadku małego podatnika oraz podatnika, u którego wartość średnich przychodów nie przekracza wartości maksymalnych przychodów określonych dla małego podatnika stawka podatkowa wynosi 15% podstawy opodatkowania. W przypadku pozostałych podatników stawka ta wynosi 25% podstawy opodatkowania.
W projekcie objaśnień można odnaleźć również informacje na temat obniżonej stawki ryczałtu w przypadku gdy podatnik zrezygnuje z systemu ryczałtu od dochodów spółek kapitałowych.
Po opuszczeniu systemu opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych, gdy opodatkowaniu podlega dochód z tytułu zysku netto, stawka podatku może zostać obniżona o pięć punktów procentowych dla tego dochodu z tytułu zysku netto, pod warunkiem, że nakłady na cele inwestycyjne, o których mowa w art. 28g ust. 1 ustawy o CIT, wynosiły co najmniej:
- 50% w każdym dwuletnim okresie − w przypadku rozliczania nakładów inwestycyjnych w sposób określony w art. 28g ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT (czyli w okresach dwuletnich)
- 110% w każdym czteroletnim okresie − w przypadku rozliczania nakładów inwestycyjnych w sposób określony w art. 28g ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT rozliczenie (w okresie czteroletnim).
Obniżonej stawki podatku nie stosuje się do dochodów innych niż dochód z tytułu zysku netto.
Zgodnie z art. 28f ustawy o CIT; jeśli podatnik opodatkowany był ryczałtem przez dwa lub więcej okresów czteroletnich, w każdym z tych okresów powinien ponieść zwiększone nakłady na cele inwestycyjne (wskazane powyżej), w celu uzyskania prawa do obniżonej stawki ryczałtu.
W projekcie zostały przedstawione przykłady w celu ułatwienia prawidłowego stosowania przepisów. Na stronie Ministerstwa dostępny jest projekt objaśnień, nad którym zostały już zakończone konsultacje – pozostaje oczekiwać na wersję końcową objaśnień dotyczących estońskiego CIT.