Proponowane zmiany w VAT dotyczące importu usług

Ministerstwo Finansów przedstawiło propozycję dotyczącą uproszczenia rozliczenia importu usług. Zmiany pomogą wielu podatnikom uniknąć korekt oraz karnych odsetek.

Po raz kolejny Ministerstwo Finansów planuje wprowadzenie pakietu uproszczeń w podatku od towarów i usług, tzw. „Slim VAT 2”. Proponowane rozwiązania miałyby usprawnić rozliczanie podatku poprzez usunięcie zbędnych i przestarzałych obowiązków oraz zmniejszenie formalności. W tym pakiecie przewidziano także zmiany w przepisach dotyczących rozliczania importu usług.

Obowiązujące przepisy

Obecnie obowiązujące przepisy pozwalają na odliczenie podatku naliczonego od importu usług za okres w którym powstał obowiązek podatkowy w podatku należnym. Warunkiem jest jednak rozliczenie podatku VAT nie później niż w terminie 3 miesięcy od upływu miesiąca, w którym powstał obowiązek podatkowy. Nieujęcie faktury dotyczącej importu usług w terminie 3 miesięcy skutkuje koniecznością uiszczenia podatku należnego bez prawa do odliczenia podatku naliczonego, a także zapłaceniem należnych odsetek budżetowych. Wykazywany podatek nalicza się „na bieżąco”.

Wyrok TS UE z dnia 18 marca 2021 r. w sprawie korygowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów po upływie 3 miesięcy, o którym pisaliśmy w jednym z wcześniejszych artykułów, zmienił także spojrzenie na odliczenie podatku VAT w imporcie usług po upływie 3 miesięcy. Wymóg wykazywanie podatku należnego i naliczonego w deklaracjach za różne okresy powoduje sprzeczność z istotą wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. TS UE orzekł, że przepisy prawa unijnego stoją na przeszkodzie stosowaniu przepisów krajowych. Chociaż wyrok dotyczył WNT, podobny mechanizm jest stosowany w przypadku importu usług. Zaczęło to budzić wątpliwości czy w przypadku tych przepisów również nie ma kolizji z prawem wspólnotowym.

Proponowane zmiany w VAT

Ministerstwo Finansów proponuje powrót do przepisów obowiązujących przed 01.01.2017 r. Przedstawione zmiany zakładają rozliczanie podatku należnego i naliczonego zawsze w jednej deklaracji podatkowej. Art. 86 ust 1b ustawy o VAT po nowelizacji miałaby nie zawierać zapisu o warunku rozliczenia transakcji w terminie 3 miesięcy od powstania obowiązku podatkowego. Dodatkowym ułatwieniem dla podatników miałoby być wprowadzenie prawa do odliczenia podatku VAT nie tylko w okresie powstania obowiązku podatkowego, lecz również w jednym z trzech kolejnych okresów rozliczeniowych (lub za jeden z dwóch kolejnych okresów w przydatku podatników rozliczających się kwartalnie).

Obecne przepisy są utrapieniem dla wielu podatników oraz ich księgowych. W 2020 r. korekty JPK_VAT po upływie okresu do odliczenia „na bieżąco” złożyło 55 256 podatników, wykazując łącznie 1 348 894 faktury. Nowelizacja przepisów w tym zakresie przyczyni się do zmniejszenia liczby obowiązków w zakresie liczby składanych korekt oraz umożliwi podatnikom świadome zarządzanie nadwyżką podatku naliczonego. Proponowane zmiany są na etapie przygotowywania, o ile proces legislacyjny przebiegnie pomyślnie, część zmian przewidzianych w pakiecie SLIM VAT 2 miałaby obowiązywać od 1 października 2021 roku, a część od początku następnego roku.

Zapraszamy do kontaktu

Partner, Dyrektor Działu Usług Księgowych, Prokurent
Gdańsk-Oliwa, Gdynia

Może Cię zainteresować

Z olbrzymią przyjemnością przedstawiamy najnowszy rozdział w historii Grupy Moore Polska – uruchomienie spółki Moore Polska Tax & Legal Drożdż-Wilk, Szczesiak, Rozwadowski sp. k. Ta inicjatywa otwiera nowe możliwości dla naszych Klientów, oferując jeszcze szerszy zakres usług doradczych i większą dostępność.
Jak nowy wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE wpływa na odpowiedzialność za VAT z fałszywych faktur wydanych bez wiedzy pracodawcy? Dowiedz się, jakie działania mogą uchronić Twoją firmę przed niechcianymi konsekwencjami.
W naszym najnowszym artykule przedstawiamy kompleksowe omówienie teorii i praktyki związanej z Informacjami o Cenach Transferowych (TPR-C), a także zagadnienia związane z czynnym żalem, aby pomóc przedsiębiorcom radzić sobie z tymi obowiązkami podatkowymi w sposób sprawny i zgodny z aktualnymi przepisami.
Przestoje w transporcie mogą wpływać na opodatkowanie VAT. Rozważmy, jakie konsekwencje mogą wyniknąć z przestoju w przypadku transportu towarów i jakie ryzyka z tym związane muszą uwzględniać firmy.
Obowiązek sporządzenia formularza TPR w przypadku spółki cywilnej. Co mówi o tym Interpretacja Indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej? Co musisz wiedzieć? Sprawdź!
Nadchodzą zmiany w podatku od czynności cywilnoprawnych. Jakie Jakie zmiany wprowadza nowelizacja ustawy o PCC? Odpowiadamy w naszym artykule!

Usługi