PPK u małego pracodawcy już w kwietniu
Zgodnie z ustawowym harmonogramem wdrażania Pracowniczych Planów Kapitałowych dzień
23 kwietnia 2021 roku jest graniczną datą do której musisz zawrzeć umowę o zarządzanie PPK, a najpóźniej do 10 maja 2021 roku w imieniu swoich pracowników zawrzesz umowy o prowadzenie PPK.
Oto Twoje podstawowe obowiązki :
- Przeprowadzenie akcji informacyjnej wśród pracowników i osób podlegających obowiązkowym ubezpieczeniom emerytalno–rentowym (np. zleceniobiorcy), w której poinformujesz o uprawnieniach i obowiązkach związanych w wprowadzeniem PPK oraz o zasadach funkcjonowania PPK.
- W porozumieniu z zakładową organizacją związkową lub – jeśli taka u Ciebie nie działa –
z reprezentacją pracowników dokonasz wyboru instytucji finansowej, która będzie gromadziła i inwestowała zebrane środki. Listę instytucji finansowych zatwierdzonych przez Polski Fundusz Rozwoju znajdziesz na stronie: www.mojeppk.pl/instytucje-finansowe.html - Podpisanie umowy o zarządzanie PPK z wybraną instytucją finansową. I kolejno podpisanie umów o prowadzenie PPK.
- Przygotowanie Twoich pracowników odpowiedzialnych za obsługę uczestników PPK
i poinformowanie ich o konieczności terminowego odprowadzania wpłat do PPK oraz prowadzenia i archiwizacji dokumentacji. Obsługa uczestników PPK będzie się wiązała z raportowaniem do instytucji finansowej, jak również z przekazywaniem informacji samym uczestnikom PPK.
Outsourcing działu kadr i płac do biura rachunkowego to duże ułatwienie dla pracodawcy w zarządzaniu tą częścią przedsiębiorstwa. Nie mniej należy pamiętać, że biura rachunkowe w standardzie oferują naliczanie wynagrodzeń, przygotowanie i prowadzenie dokumentacji pracowniczej, naliczanie zaliczek na podatek dochodowy oraz składek ZUS.
A w przypadku PPK?
Biuro rachunkowe będzie również naliczać składki na PPK, natomiast czy odciąży pracodawcę
w zakresie innych obowiązków względem PPK, to już zależy od zawartej pomiędzy pracodawcą, a biurem rachunkowym umowy.
Wyraźne określenie całego procesu obsługi PPK, z podziałem i rozróżnieniem po której stronie umowy leżą konkretne obowiązki związane z programem PPK pozwalają na określenie odpowiedzialności za działania, tak po stronie biura rachunkowego, jak i pracodawcy.
Taka umowa pozwala na określenie zasad współpracy, prawidłowe prowadzenie i administrowanie PPK jednocześnie dając pracodawcy pewność, że będą spełnione wszelkie wymogi prawne, jakim on podlega.
Chcesz dowiedzieć się więcej o mechanizmie oszczędzania w PPK, zajrzyj do naszego artykułu: Wpłaty do PPK – ile, kto, do kiedy i na jakich zasadach?