W ostatnich miesiącach bieżącego roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKIK) zdecydowanie nie próżnuje. Coraz więcej przedsiębiorstw na polskim rynku podlega kontroli Urzędu, a co za tym idzie, często spotyka się z postawionymi zarzutami.
Zwiększoną częstotliwość kontroli można zauważyć od 1 stycznia 2023 roku, kiedy to w życie weszło wiele ważnych zmian m.in. w ustawie o prawach konsumenta, ustawie o informowaniu o cenach towarów i usług, Kodeksie cywilnym, czy też w ustawie o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Dotyczą one przejrzystego i jasnego informowania konsumenta o obniżce cen, aktualizacji treści na platformach elektronicznych, sposobu i zasad reklamacji, jak i również możliwości odstąpienia od niektórych umów.
W poniższym artykule przedstawiamy ostatnie najgłośniejsze sprawy, w których główną rolę odegrały zarzuty Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, a także wskazujemy, na co zwrócić uwagę, aby ich uniknąć.
Nieprawidłowe przedstawianie cen
Z zarzutem nieprawidłowego przedstawiania cen w kontekście promocji spotkały się w lipcu bieżącego roku Zalando, Sephora, Glovo oraz Media Markt. W wydanym przez UOKIK komunikacie można było przeczytać, iż podmioty te mogły wprowadzać konsumentów w błąd i tym samym naruszać ich zbiorowe interesy. Zarzuty dotyczyły między innymi niepodawania lub podawania w sposób nieczytelny dla konsumenta najniższej ceny obowiązującej 30 dni przed wprowadzeniem obniżki, jak i prezentacji ofert oraz filtrów, które nie odnosiły się do niej.
Od 1 stycznia 2023 roku przedsiębiorcy mają obowiązek podawania czytelnej, zrozumiałej i przejrzystej informacji o najniższej cenie sprzed trzydziestu dni przed obniżką. Informacja nie może wprowadzać konsumenta w błąd, a w przypadku stron internetowych powinna być ona umieszczona w widocznym dla niego miejscu, niepozostawiającym wątpliwości. Kara, którą Urząd może nałożyć na podmiot niestosujący się do powyższych regulacji, może wynosić do 10% rocznego obrotu.
Naruszenie zbiorowych interesów konsumentów
Z zarzutem naruszenia zbiorowych interesów konsumentów spotkały się we wrześniu tego roku platformy internetowe Booking, Zalando oraz Travelist. Według Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, podmioty te nie wdrożyły w życie wymagań informowania swoich klientów, które nakłada ustawa będąca implementacją dyrektywy Omnibus, przyjęta przez Parlament w grudniu ubiegłego roku.
Na jej podstawie, platformy internetowe zobligowane są do informowania klientów, czy dana oferta prezentowana jest przez przedsiębiorcę, czy też osobę fizyczną. W związku z tą informacją konsument powinien móc zrozumieć podział obowiązków pomiędzy platformami a sprzedawcami handlującymi na niej. W przypadku nie dostosowania działalności platformy internetowej do powyższych przepisów Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów może nałożyć karę na nieprzestrzegający prawa podmiot w wysokości do 10% rocznego obrotu.
Nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej
UOKIK, zarzut nieuczciwego wykorzystywania przewagi kontraktowej, postanowił postawić również we wrześniu tego roku, spółce Carrefour Polska. Zdaniem Urzędu, praktyka Spółki, polegająca na pobieraniu opłat od kontrahentów za transport towarów z centralnego magazynu aż do sklepów sieci budzi wiele wątpliwości. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów określa taki rodzaj praktyki jako niedopuszczalną, ze względu na żądanie od dostawców opłat za transport z głównego magazynu do sklepów, co w rzeczywistości jest przerzucaniem kosztów własnej działalności na kontrahentów.
Carrefour Polska nie jest jedyną spółką, która usłyszała takie zarzuty ze strony UOKIK-u, ponieważ już wcześniej spotkała się z nimi spółka Auchan Polska. Karą za obarczanie kosztami własnej działalności kontrahentów, czyli za nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej, może zostać nałożona kara w wysokości do 3% obrotu.
Podsumowanie – jak uniknąć zarzutów UOKIK-u?
Kontrole Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w dalszym ciągu trwają i przynoszą efekty w postaci wielu postawionych zarzutów. Aby uniknąć ich, jak i nałożenia kary przez Prezesa UOKIK, należy przestrzegać oraz na bieżąco wdrażać regulacje wynikające ze znowelizowanych ustaw. Warto pamiętać o odpowiednim informowaniu o obniżkach cen oraz jasnym komunikacie dotyczącym podziału obowiązków na platformach internetowych. Ponadto należy mieć na uwadze, czy działania podejmowane przez podmiot nie będą klasyfikować się w oczach Organu jako nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej.
Jeśli macie dodatkowe pytania odnośnie przepisów konsumenckich, kontroli prowadzonych przez UOKIK lub potrzebujesz konsultacji podatkowo prawnej w zakresie prowadzonej działalności, skontaktuj się z nami.