Praca przy komputerach – zmiany w BHP

17 listopada 2023 r. weszło w życie rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Czekają nas zatem zmiany w BHP dotyczące pracy przy komputerach.

Istotna zmiana dotyczy definicji stanowiska pracy. Zgodnie z nowym rozporządzeniem jest to przestrzeń pracy wraz z:

  • wyposażeniem podstawowym, w tym monitorem ekranowym, klawiaturą, myszą lub innymi urządzeniami wejściowymi, oprogramowaniem z interfejsem dla użytkownika,
  • krzesłem i stołem,
  • opcjonalnym wyposażeniem dodatkowym, w tym stacją dysków, drukarką, skanerem, uchwytem na dokumenty, podnóżkiem.

Nowelizacja przepisów zmienia również zasady BHP dotyczące komputerów przenośnych, tj. laptopów i notebooków. Jeśli pracownik korzysta z nich przez przynajmniej połowę dobowego wymiaru czasu pracy, to pracodawca powinien zapewnić na stanowisku pracy: 

  • dodatkową klawiaturę i mysz, 
  • stacjonarny monitor ekranowy lub podstawkę zapewniającą ustawienie ekranu tak, aby jego górna krawędź znajdowała się na wysokości oczu pracownika.

Refundacja szkieł kontaktowych 

 W rozporządzeniu dodano również zapis o refundacji szkieł kontaktowych. Do tej pory pracodawca miał obowiązek zapewnić pracownikom okulary korygujące wzrok, jeżeli wyniki badań pracownika wykazały potrzebę ich stosowania podczas pracy przy obsłudze monitora ekranowego. Po zmianach pracownik będzie mógł uzyskać dofinansowanie na zakup nie tylko okularów, ale również szkieł kontaktowych. Wysokość dofinansowania nadal ustalana jest przez pracodawców w wewnętrznych przepisach.

Więcej o refundacji szkieł kontaktowych znajdziecie ➡️➡️➡️ tutaj.

Ile czasu mają pracodawcy na dostosowanie się do zmian w BHP dotyczących pracy przy komputerze?

Pracodawcy mają pół roku na dostosowanie stanowisk pracy wyposażonych w komputery do wymagań BHP określonych w załączniku do rozporządzenia z dn. 18.10.2023 r. Wymienione warunki to m.in.:

  1. Wyposażenie stanowiska pracy oraz rozmieszczenie jego elementów nie może powodować nadmiernego obciążenia układu mięśniowo-szkieletowego oraz wzroku.
  2. Monitor powinien mieć możliwość regulacji pochylenia oraz jasności i kontrastu. Górna krawędź powinna znajdować się na wysokości oczu.
  3. Klawiatura oraz mysz powinny stanowić osobne elementy wyposażenia podstawowego stanowiska pracy. Klawiatura powinna być matowa, jej znaki czytelne i kontrastowe, a jej konstrukcja powinna umożliwiać przyjęcie pozycji, która nie powoduje zmęczenia mięśni kończyn górnych podczas pracy.
  4. Powierzchnia blatu stołu powinna być matowa, a konstrukcja stołu powinna umożliwiać ergonomiczne ustawienie elementów wyposażenia stanowiska pracy, zapewniając odpowiednią powierzchnię do pracy, zachowując możliwość ustawienia elementów w odpowiedniej odległości.
  5. Krzesło na stanowisku pracy powinno mieć możliwość regulacji oparcia oraz wysokości siedziska i podłokietników oraz możliwość obrotu o 360 stopni. Powinno również posiadać pięciopodporową podstawę z kółkami jezdnymi.
  6. Jeżeli przy pracy istnieje konieczność korzystania z dokumentów, na życzenie pracownika stanowisko pracy należy wyposażyć w uchwyt na dokumenty, posiadający regulację ustawienia wysokości, pochylenia oraz odległości od pracownika.
  7. Stanowisko pracy powinno zapewniać pracownikowi dostateczną przestrzeń pracy, w której wszystkie elementy obsługiwane ręcznie są w zasięgu kończyn górnych oraz zapewniać odpowiednią przestrzeń do umieszczenia nóg pod blatem stołu.
  8. Oświetlenie powinno zapewniać komfort pracy wzrokowej czyli powinno być dostosowane do rodzaju wykonywanych prac i ograniczać możliwość olśnienia bezpośredniego.
  9. Na życzenie pracownika stanowisko pracy należy wyposażyć w podnóżek.
  10. Stanowisko pracy powinno być tak usytuowane w pomieszczeniu, aby pracownik miał do niego swobodny dostęp.

Termin na dostosowanie istniejących stanowisk pracy do zmian to 17 maja 2024 r.

Jeśli macie dodatkowe pytania dotyczące BHP i zmian dotyczących zasad pracy przy komputerach – skontaktujcie się z nami. Nasi eksperci chętnie udzielą wyczerpujących wyjaśnień.

Autor
Młodszy Menedżer Zespołu w Dziale Usług Kadrowo-Płacowych

Zapraszamy do kontaktu

Partner, Dyrektor Zarządzający Działem Usług Księgowych, Członek Zarządu
Warszawa, Łódź

Może Cię zainteresować

Odkryj, jak kultura pracy zmienia się w Polsce i jak 40. Kongres Kadry, z udziałem Moore Polska, zainspiruje HR do tworzenia nowoczesnych rozwiązań. Zarejestruj się już dziś! Widzimy się 21-22 października 2024 roku w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie.
W erze dynamicznych zmian w przepisach podatkowych i prawnych, znalezienie zaufanego doradcy jest kluczowe dla każdego przedsiębiorstwa. Poznaj, jak Moore Polska staje się niezastąpionym partnerem w prowadzeniu biznesu.
Decyzje Ministerstwa Finansów w sprawie KSeF stanowią kluczowy temat dla polskich przedsiębiorców. Odroczenie wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur i technologiczny audyt budzą wiele pytań i wymagają dostosowania strategii biznesowych.
Jakie zmiany czekają pracodawców w związku z wprowadzeniem przepisów Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie BHP na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe od 17 listopada 2023? Do czego należy się przygotować? Odpowiadamy!
Jakie zmiany i dlaczego należy przyjąć w nowym świadectwie pracy? Nowy wzór świadectwa uwzględnia zmiany w Kodeksie Pracy wprowadzone ustawą z dnia 9 marca 2023.
13 stycznia 2023 Sejm uchwalił projekt zmian w Kodeksie Pracy dotyczący pracy zdalnej. Zmiany mają wejść w życie w ciągu 2 miesięcy od ogłoszenia ustawy w Dzienniku Ustaw, czyli najprawdopodobniej już w kwietniu 2023.

Usługi