Dnia 25 lutego 2021 roku Ministerstwo Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej opublikowało rozporządzenie w sprawie braku obowiązku ustanawiania przedstawiciela podatkowego.
Wynika z niego bardzo ważna informacja: podatnicy posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub miejsce stałego prowadzenia działalności gospodarczej na terenie:
- Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej,
- Zjednoczonego Królestwa Norwegii,
nie mają obowiązku ustanawiania przedstawiciela podatkowego, o którym mowa w art. 18 a ust. Ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r.
Z wyżej wymienionymi państwami zostały bowiem zawarte umowy w zakresie współpracy administracyjnej, zwalczania oszustw i dochodzenia należności w obszarze podatku VAT lub umowy o podobnym charakterze. Dzięki postanowieniom w nim zawartym firmy z tych trzech państw mogą prowadzić działalność w Polsce na dotychczasowych zasadach.
Przepisy rozporządzenia weszły w życie 26 lutego 2021 r., jednak obowiązują już od 1 stycznia 2021 r., co oznacza, że składając deklarację VAT za styczeń 2021 r., podmioty z Wielkiej Brytanii, Irlandii Północnej i Norwegii nie muszą działać przez przedstawiciela podatkowego.
Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 23 lutego 2021 r. w sprawie braku obowiązku ustanawiania przedstawiciela podatkowego. (Dz.U. z dnia 25 lutego 2021 r. poz. 347)