Sprawdź jakie wymagania ciążą na bankach, by sporządzić sprawozdanie z działalności zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Czym jest sprawozdanie z działalności jednostki?
Sprawozdanie z działalności jednostki jest podsumowaniem jej działalności w roku obrotowym. Sprawozdanie to zawiera m.in. informacje o aktualnej sytuacji majątkowej i finansowej jednostki, opis ryzyka, na jakie jest narażona jak również informacje o zdarzeniach istotnie wpływających na działalność jednostki czy jej przewidywanym rozwoju.
Co powinno zawierać sprawozdanie z działalności?
Sprawozdanie z działalności jednostki powinno obejmować wszystkie informacje zawarte w poniższych przepisach.
Zgodnie z ustawą o rachunkowości:
1) zdarzeniach istotnie wpływających na działalność jednostki, jakie nastąpiły w roku obrotowym, a także po jego zakończeniu, do dnia zatwierdzenia sprawozdania finansowego;
2) przewidywanym rozwoju jednostki;
3) ważniejszych osiągnięciach w dziedzinie badań i rozwoju;
4) aktualnej i przewidywanej sytuacji finansowej;
5) udziałach własnych, w tym:
a) przyczynie nabycia udziałów własnych dokonanego w roku obrotowym,
b) liczbie i wartości nominalnej nabytych oraz zbytych w roku obrotowym udziałów, a w przypadku braku wartości nominalnej – ich wartości księgowej, jak też części kapitału podstawowego, którą te udziały reprezentują,
c) w przypadku nabycia lub zbycia odpłatnego – równowartości tych udziałów,
d) liczbie i wartości nominalnej wszystkich udziałów nabytych i zatrzymanych, a w razie braku wartości nominalnej – wartości księgowej, jak również części kapitału podstawowego, którą te udziały reprezentują;
6) posiadanych przez jednostkę oddziałach (zakładach);
7) instrumentach finansowych w zakresie:
a) ryzyka: zmiany cen, kredytowego, istotnych zakłóceń przepływów środków pieniężnych oraz utraty płynności finansowej, na jakie narażona jest jednostka,
b) przyjętych przez jednostkę celach i metodach zarządzania ryzykiem finansowym, łącznie z metodami zabezpieczenia istotnych rodzajów planowanych transakcji, dla których stosowana jest rachunkowość zabezpieczeń.
Dodatkowo zgodnie z prawem bankowym:
1) informacje o jego działalności w podziale na poszczególne państwa członkowskie i państwa trzecie, w których posiada podmioty zależne, na zasadzie skonsolidowanej za dany rok obrotowy;
2) informację o stopie zwrotu z aktywów obliczonej jako iloraz zysku netto i sumy bilansowej;
3) informację o zawarciu umowy, o której mowa w art. 141t ust. 1, stronach umowy, jej przedmiocie oraz kosztach, o ile działa w jednym z holdingów, o których mowa w art. 141f ust. 1 pkt 1, albo o braku takiej umowy.
Informacje, o których mowa w pkt 1, zawierają:
1) nazwę, charakter i lokalizację geograficzną działalności;
2) obrót w danym roku wykazywany w sprawozdaniu finansowym;
3) liczbę pracowników w przeliczeniu na pełne etaty;
4) zysk lub stratę przed opodatkowaniem;
5) podatek dochodowy;
6) otrzymane finansowe wsparcie pochodzące ze środków publicznych, w szczególności na podstawie ustawy z dnia 12 lutego 2009 r. o udzielaniu przez Skarb Państwa wsparcia instytucjom finansowym.
Kto i kiedy powinien sporządzić sprawozdanie z działalności?
Sprawozdanie z działalności sporządza się wraz z rocznym sprawozdaniem finansowym, w terminie 3 miesięcy od dnia bilansowego. Zatem w przypadku jednostek, których rok obrotowy jest zgodny z kalendarzowym, sprawozdanie z działalności należy sporządzić do 31 marca następnego roku obrotowego. Odpowiedzialny za sporządzenie sprawozdania z działalności jest kierownik jednostki. Sprawozdanie z działalności podpisuje, podając zarazem datę podpisu, kierownik jednostki, a jeżeli jednostką kieruje organ wieloosobowy – wszyscy członkowie tego organu, albo co najmniej jedna osoba wchodząca w skład tego organu po złożeniu przez pozostałe osoby wchodzące w skład tego organu oświadczeń, że sprawozdanie z działalności spełnia wymagania przewidziane w ustawie, lub odmów złożenia takich oświadczeń. Sprawozdania z działalności, inaczej niż sprawozdania finansowego, nie podpisuje osoba, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych. Sprawozdanie wymaga zatwierdzenia i złożenia wraz z rocznym sprawozdaniem finansowym do KRS.
Masz dodatkowe pytania? Potrzebujesz wsparcia? Skontaktuj się z nami! Eksperci i specjaliści Moore Polska są do Twojej dyspozycji!