Ewidencja operacji na kontach z zamkniętego kręgu kosztowego w korespondencji z innymi kontami tego kręgu, powoduje, że zmiana stanu produktów powstała na kontach zespołu 6 równa się saldu konta 49.
Występują jednak liczne operacje, które mogą powodować wyjście z kręgu kosztów lub wejście do tego kręgu.
W przypadku analizy wyjścia z kręgu kosztów lub wejścia do tego kręgu, należy zwrócić uwagę, że głównie analizie poddajemy operacje, które ujmujemy na kontach zespołu sześć w korespondencji z kontami spoza kręgu, np. kontami zespołów 0, 1, 2, 3 oraz kontami zespołu 7 z wyłączeniem konta kosztu własnego sprzedanych produktów.
Konto zespołu 6
Przykładowe operacje ujmowane na koncie zespołu 6 w korespondencji z kontami spoza kręgu to:
- Wydania wyrobu gotowego do badań laboratoryjnych,
- Wydanie wyrobu gotowego na reprezentację i reklamę,
- Ujawnienie niedoborów i nadwyżek wyrobów gotowych,
- Wydanie wyrobów gotowych na magazyn towarów do własnego sklepu,
- Wydanie wyrobu gotowego w celu wyprodukowania środka trwałego,
- Utrata wartości wyrobu gotowego,
- Darowizny wyrobów gotowych.
Jednakże analizując zmianę stanu produktów, przedmiot analizy nie powinien zawężać się tylko do analizy wyjść i wejść na konto zespołu 6, bowiem zamknięty krąg kosztów oprócz kont zespołu 6 tworzą również:
- konta zespołu 5 „Koszty według typów działalności”,
- konto 70-1 „Koszt sprzedanych produktów oraz
- konto 49 „Rozliczenie kosztów”.
A więc również wejścia i wyjścia z tych kont mogą powodować zakłócenia równowagi w zamkniętym kręgu kosztów.
Konto zespołu 5
Przykładowe wyjścia lub wejścia z kręgu kosztów w obrębie zespołu 5 to:
- rozwiązanie lub zawiązanie rezerw na świadczenia pracownicze,
- rozwiązanie lub zawiązanie rezerw na gwarancje,
- w przypadku gdy działalność podstawowa lub pomocnicza dokonuje świadczeń usług nieodpłatnych,
- w przypadku gdy działalność podstawowa, lub pomocnicza realizuje budowę środka trwałego.
Konto zespołu 490
Przykładowe wyjścia lub wejścia z kręgu kosztów w obrębie konta 490
- rozliczenie kosztów ubezpieczenia
- rozwiązanie lub zawiązanie rezerw na świadczenia pracownicze,
- rozwiązanie lub zawiązanie rezerw na gwarancje.
Ważna uwaga
Dodatkowo należy zaznaczyć, iż na zmianę stanu produktów nie powinny wpływać koszty rozliczane w czasie, które nie są związane z podstawową działalnością operacyjną, na przykład prowizje finansowe, które jednostka rozlicza w czasie.
W przypadku dodatkowych pytań – serdecznie zachęcamy do kontaktu.