E-doręczenia: przesunięcie terminu wdrożenia obowiązku a 2025. Co musisz wiedzieć?

Dowiedz się, czym są e-Doręczenia i jakie zmiany wprowadza przesunięcie terminu wdrożenia tego obowiązku na 1 stycznia 2025 roku. Sprawdź, kogo dotyczą nowe przepisy i od kiedy będą obowiązywać.

Początkowo termin wdrożenia obowiązku e-Doręczeń określony został na 1 października 2024r. W najnowszym komunikacie Ministerstwo Cyfryzacji wskazało, że z uwagi na potrzebę przeprowadzenia procesu legislacyjnego i nowelizacji ustawy o doręczeniach elektronicznych, niniejszy termin wdrożenia obowiązku e-Doręczeń został przesunięty dla większości zobowiązanych podmiotów o 3 miesiące czyli na 1 stycznia 2025r.

Czym są e-Doręczenia? Jaka jest ich istota? 

Głównym celem ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznychjest usprawnienie komunikacji pomiędzy podmiotami z różnych sektorów. W konsekwencji, aby zrealizować niniejszy zamiar niezbędne jest wdrożenie krajowego systemu doręczeń, który to oparty będzie na publicznym dostawcy usług.E-Doręczenia to usługa, która umożliwia wysyłkę, odbiór i przechowywanie korespondencji online. Od zwykłej poczty elektronicznej różni się tym, że jest to tak zwana usługa zaufania, a więc gwarantuje bezpieczeństwo i pewność skutków prawnych. Warto podkreślić, że wiadomość wysłana z adresu do e-Doręczeń ma taki skutek prawny jak list polecony za potwierdzeniem odbioru.

Przede wszystkim, e-Doręczenia wspomagają:
  • jednoznaczną identyfikację nadawcy i adresata,
  • zachowanie tajemnicy korespondencji,
  • niefałszowanie (integralności) przesyłanych danych,
  • dostęp do wiarygodnych i akceptowanych prawnie dowodów wysyłki i odbioru,
  • dostęp do informacji o dacie i czasie wysłania i otrzymania korespondencji,
  • możliwość szybkiego ustalenia adresu do e-Doręczeń odbiorcy.

Kogo obejmuje obowiązek e-Doręczeń?

Niniejszy obowiązek obejmuje zarówno podmioty działające w sektorze publicznym jak i prywatnym. Wśród zobowiązanych podmiotów publicznych znajdują się:

  1. Organy administracji rządowej oraz jednostki budżetowe obsługujące te organy,
  2. Inne organy władzy publicznej, w tym organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz jednostki budżetowe obsługujące te organy,
  3. ZUS i KRUS oraz zarządzane przez nich fundusze,
  4. NFZ,
  5. Agencje wykonawcze, instytucje gospodarki budżetowej, państwowe fundusze celowe, samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, uczelnie publiczne, Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne, państwowe i samorządowe instytucje kultury, inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych,
  6. Jednostki samorządu terytorialnego i ich związki oraz związki metropolitarne oraz samorządowe zakłady budżetowe,
  7. Sądy, trybunały, komornicy, prokuratura, organy ścigania i Służba Więzienna,
  8. Oraz inne podmioty publiczne.
Obowiązek e-Doręczeń spoczywa na podmiotach niepublicznych tj.:
  1. przedsiębiorcy zarejestrowani w CEIDG i w KRS,
  2. inne podmioty niepubliczne wpisane do KRS (np. fundacje i stowarzyszenia).

Warto również zwrócić uwagę, że na mocy ustawy tylko niektóre zawody zaufania publicznego są objęte obowiązkiem wprowadzenia systemu e-Doręczeń. Dotyczy to:

  • adwokatów,
  • radców prawnych,
  • doradców podatkowych,
  • doradców restrukturyzacyjnych,
  • rzeczników patentowych,
  • notariuszy.

Od kiedy należy posługiwać się skrzynką do e-Doręczeń?

Administracja publiczna, urzędy centralne (w tym ZUS i KRUS) i jednostki samorządu terytorialnego zaczną posługiwać się e-Doręczeniami już 1 stycznia 2025 roku. Przedstawiciele zawodów zaufania publicznego równieżbędą zobowiązani do posługiwania się e-Doręczeniami od 1 stycznia 2025 roku.

W przypadku przedsiębiorców sytuacja kreuje się nieco inaczej. Mianowicie termin na wdrożenie e-Doręczeń zależy od daty rejestracji firmy w CEIDG albo w KRS:

  • firmy, które będą rejestrować działalność w CEIDG lub KRS od 1 stycznia 2025 roku, założą skrzynki do e-Doręczeń podczas rejestracji,
  • firmy, które zarejestrowały lub zarejestrują działalność w CEIDG do 31 grudnia 2024 roku, muszą mieć adres do e- Doręczeń od 1 października 2026 roku,
  • firmy, które zarejestrowały lub zarejestrują działalność w KRS przed 1 stycznia 2025 roku, muszą mieć adres do e-Doręczeń od 1 kwietnia 2025 roku,
  • Firmy, które zarejestrowały lub zarejestrują działalność w CEIDG do 31 grudnia 2024 roku- w przypadku dokonywania zmian we wpisie po 30 czerwca 2025 r., muszą mieć adres do e- Doręczeń od 1 lipca 2025r.

W dodatku do października 2029 roku wszystkie podmioty publiczne, jednostki samorządu terytorialnego, a także sądy, komornicy i prokuratura będą musiały prowadzić korespondencję urzędową poprzez e-Doręczenia.

Podsumowanie: co musisz wiedzieć o obowiązku e-Doręczeń?

Obowiązek e-Doręczeń zobowiązuje przedsiębiorców oraz instytucje publiczne do korzystania z elektronicznych środków komunikacji. Przede wszystkim zwiększa to efektywność i szybkość w obiegu dokumentów, a także wpływa na poprawę bezpieczeństwa oraz redukcję kosztów związanych z tradycyjną korespondencją papierową.

Zapraszamy do kontaktu

Może Cię zainteresować

Opodatkowanie aportu do spółki – sprawdź, jak rozliczyć wkład niepieniężny i co zrobić, gdy część aportu trafi na kapitał zapasowy. Praktyczne informacje i interpretacje podatkowe.
Dowiedz się, kogo dotyczy podatek wyrównawczy i jakie podmioty są z niego zwolnione. Poznaj szczegóły nowych przepisów oraz sprawdź, jak mogą wpłynąć na Twoją firmę. Wypełnij ankietę, by się przygotować!
Dowiedz się, jak opłacona przez pracodawcę rehabilitacja wpływa na podatki i wynagrodzenie. Sprawdź zasady rozliczeń oraz korzyści płynące z benefitów pracowniczych.
Dowiedz się, czym jest Globalny Podatek Minimalny i sprawdź, czy dotyczy Twojej firmy. Poznaj szczegóły przepisów Pillar 2 oraz zasady podatku wyrównawczego. Przygotuj się na zmiany już dziś!
Poznaj najnowsze zmiany w podatku od nieruchomości i podatku rolnym według projektu ustawy z 2 września 2024 r. Sprawdź, co zmienia się w definicjach budynku i budowli oraz w zakresie zwolnień podatkowych.
Poznaj zasady opodatkowania samochodów osobowych w ramach estońskiego CIT. Dowiedz się, jak poprawnie ustalić podstawę opodatkowania dla umów leasingu oraz jakie konsekwencje wynikają z użytkowania pojazdów w celach mieszanych.

Usługi