CASE STUDY: Psychologia konfliktu 

Poznaj realny przykład, jak skuteczna komunikacja i mediacja pomagają rozwiązywać konflikty w zespołach i budować lepsze relacje w firmie.

O psychologi konfliktu odpowiada Tomasz Janik, trener biznesu, konsultant i coach z doświadczeniem sprzedażowym i menedżerskim. 

Zarządzanie konfliktami w zespole – jak budować współpracę? 

Jakiś czas temu miałem okazję spotkać się z przedstawicielami jednej z większych firm zajmujących się produkcją kosmetyków w Polsce. Podczas tego spotkania przedstawiono mi pewien problem: „Panie Tomku mamy 2 działy jeden zajmuje się sprzedażą, pracuje nad pozyskiwaniem nowych klientów i ich bieżącą obsługą. Drugi zajmuje się organizowaniem procesu dostarczania towaru i obsługą związaną z działaniami po sprzedażowymi. Pomimo iż te zespoły pracują z tymi samymi klientami, pomimo tego że z perspektywy organizacji pracują w oparciu o te same cele, to jednak w tych zespołach dochodzi regularnie do konfliktów”.  Poproszono mnie o to, abym spotkał się z pracownikami jednego i drugiego zespołu w nurcie mediacyjnym. Projekt wydał mi się ciekawy, więc zacząłem poszukiwać  skutecznego pomysłu, w jaki sposób mogę im pomóc. W moim przekonaniu kluczem do poradzenia sobie z tą sytuacją, do poszukania rozwiązań pojawiających się sporów, do wypracowania jakichś standardów wzajemnej współpracy jest zrozumienie sytuacji i wzajemne zrozumienie się pracowników obu grup. Zaprosiłem więc uczestników na wspólne. Zaczęliśmy je od wzajemnego poznania się. Tak dobrze słyszycie, okazało się że nie wszyscy się znają osobiście, choć od wielu miesięcy komunikują się mailowo i telefonicznie. Kolejnym krokiem było opowiedzenie o przykładowym dniu pracy w każdym zespole. Żeby wzmocnić przekaz, uczestnicy stworzyli do tego zadania grafiki z kartek, kolorowych papierów i gazet. Było trochę śmiechu, ale tez sporo zdziwienia. Wielu z pracowników nie miało pojęcia o ilości pracy, jaką wykonuje drugi zespół. Ta część zakończyliśmy celami, zadaniami i wskaźnikami KPI dla każdego zespołu. Wzajemne poznanie przybliżyło nas do zrozumienia sytuacji. To mogło stać się punktem wyjścia do szukania nowych propozycji współpracy, które były znacznie lepiej dopasowane do potrzeb poszczególnych zespołów, ale też przede wszystkim do potrzeb klientów, których obsługiwały. 

Kiedy znamy swoje perspektywy, wiemy więcej o sobie, ale też mamy świadomość, że niektóre zachowania wynikają też z wcześniejszych doświadczeń, mocnego skupienia się na swoich zadaniach,  to znacznie łatwiej jest propozycje rozwiązań. 

Podczas spotkania wypracowaliśmy kilka bardzo przydatnych rozwiązań z punktu widzenia wzajemnej współpracy. Następnie  poddaliśmy je ocenie i wybraliśmy te, co do których mieliśmy pełną zgodę i zaplanowaliśmy ich wdrożenie. 

Ten przypadek pokazuje, że możemy mieć różne źródła konfliktów, tutaj źródłem było brak bliższych relacji, nieznajomość swoich zadań i procesów, ale też potrzeb, które wynikają ze specyfiki pracy każdego z zespołów. Kiedy dołożymy do tego codzienny stres, wielość zadań różnice osobowościowe, to mamy gotowy przepis na pojawienie się konfliktu. 

Kiedy po kilku miesiącach miałem okazję odwiedzić tę firmę, zobaczyłem, że to, co zapoczątkowaliśmy na tych wspólnych spotkaniach, nadal jest kontynuowane. Zespoły zaczęły się ze sobą spotykać i bardziej otwarcie komunikować, dzięki czemu unikają wielu konfliktów. 

Postaw kurs na rozwój w Akademii Moore Polska! Dowiedz się, jaka jest psychologia konfliktu

Interesują Cię tematy z zakresu kompetencji miękkich i rozwoju? Koniecznie poznaj ofertę webinarów i szkoleń prowadzonych przez Tomka w ramach Akademii Moore Polska! Już niedługo Tomasz rozpoczyna cykl Kompas Menedżera.  

To kompleksowy, praktyczny cykl 5 szkoleń, który pomoże nie tylko rozwinąć kluczowe kompetencje liderskie, ale przede wszystkim – realnie zwiększyć swój wpływ w organizacji. 

Wyznacz z nami kierunek, za którym ludzie podążą! 

Może Cię zainteresować

Dowiedz się, jak dopasowanie stylu zarządzania do etapu rozwoju pracownika wpływa na jego motywację, zaangażowanie i lojalność w zespole.
Odliczenie VAT od zakupu kawy i herbaty dla pracowników? Tak, ale pod określonymi warunkami! Dowiedz się, jak zabezpieczyć swoją firmę przed ryzykiem podatkowym i legalnie odliczyć podatek VAT.
Audyt ujawnił luki w systemie IT firmy produkcyjnej – wdrożone usprawnienia zwiększyły bezpieczeństwo danych i stabilność operacyjną organizacji.