Jaki jest klucz do motywacji i zaangażowania pracowników? Wskazuje Tomasz Janik, trener biznesu, konsultant i coach z doświadczeniem sprzedażowym i menedżerskim.
Jak motywować pracowników? Styl zarządzania ma znaczenie
W tym krótkim wpisie chciałbym opowiedzieć wam historię dwóch menedżerów. Pierwszy z nich to Andrzej, który zarządza pięcioosobowym zespołem w dużej korporacji. Andrzej lubi mieć wszystko pod kontrolą, precyzyjnie wyznacza cele realizacji swoim pracownikom, ale mocno wpływa na sposób, w jaki pracownicy je realizują. Jego zespół działa dobrze, choć od czasu do czasu pracownicy wydają się być trochę zniechęceni i znudzeni. Kiedy porozmawiałem z nimi, dowiedziałam się, że dwóch z nich intensywnie rozgląda się za nową pracą.
Drugi menedżer to Mariola, zarządza bardzo podobnym zespołem również w korporacji, ale jej sposób zarządzania jest nieco odmienny. Lubi dawać dużo przestrzeni swoim pracownikom, pozwala na samodzielne planowanie działań, od czasu do czasu tylko sprawdza, jak im idzie. Do tej pory zespół jej nie zawiódł, dobrze i efektywnie pracuje. Kiedy porozmawiałem z jej pracownikami, dowiedziałem się, że bardzo sobie cenią współpracę z Mariolą, że mają sporo przestrzeni i mogą mocno wpływać na to, w jaki sposób wygląda ich praca.
Te dwie postawy menadżerskie pokazują, jak bardzo różne może być podejście do zarządzania. Możesz bardzo precyzyjnie i dyrektywnie prowadzić swój zespół, możesz też dawać mu więcej przestrzeni. Pojawia się pytanie: która postawa menadżerska jest bardziej efektywna? Która jest właściwa i do której warto aspirować? Bardzo łatwo można by powiedzieć, że na pewno biorąc pod uwagę kulturę, zmiany społeczne, jakich doświadczamy, świat, w jakim funkcjonujemy, że druga postawa będzie właściwsza. Czy jednak zawsze tak jest i czy w każdej sytuacji sprawdzi się takie podejście?
Kluczem do efektywnego motywowania i zarządzania pracownikiem jest dopasowanie swojego stylu zarządzania do etapu rozwoju pracownika w organizacji, nawet bardziej w obszarze określonych zadań K. Blanchard w swojej książce „Przywództwo wyższego szczebla” opisuje dokładnie model zarządzania sytuacyjnego, który pokazuje, że są takie etapy w rozwoju pracownika, w których potrzebuje od więcej dyrektywnego podejścia i mocnego instruktarzu. Zazwyczaj dzieje się tak, kiedy pojawia się w organizacji, czy też zostaje przeniesiony na nowe stanowisko. Natomiast, kiedy rozwija swoją sprawności w działaniu albo przyszedł do zespołu i cechuje się dużym doświadczeniem w realizacji podobnych zadań, wtedy zdecydowanie lepszym podejściem będzie zwiększanie poziomu jego autonomii. Kluczem do budowania zaangażowania do motywowania pracowników umiejętność poznania swoich pracowników dopasowania stylu zarządzania do etapu rozwoju pracownika w przypadku.
U Andrzeja mamy do czynienia z sytuacją, w której część pracowników potrzebowałaby już pewnej autonomii i przestrzeni do działania. Chciałaby mieć większy wpływ na to co i w jaki sposób wykonują. Niestety styl zarządzania Andrzeja nie pozwala na to, co jest przyczyną frustracji pracowników. Mariola posługuje się stylem zarządzania dopasowanym do zespołu eksperckiego, gdzie pracownicy są specjalistami w swoich obszarach. Gdyby jednak w jej zespole pojawił się nowy pracownik, też potrzebowałby więcej instruktarzu, a powiększanie jego autonomii w działaniu, wymagałoby więcej czasu.
Postaw kurs na rozwój w Akademii Moore Polska! Poznaj klucz do motywacji i zaangażowania pracowników
Interesują Cię tematy z zakresu kompetencji miękkich i rozwoju? Koniecznie poznaj ofertę webinarów i szkoleń prowadzonych przez Tomka w ramach Akademii Moore Polska! Już niedługo Tomasz rozpoczyna cykl Kompas Menedżera.
To kompleksowy, praktyczny cykl 5 szkoleń, który pomoże nie tylko rozwinąć kluczowe kompetencje liderskie, ale przede wszystkim – realnie zwiększyć swój wpływ w organizacji.
Wyznacz z nami kierunek, za którym ludzie podążą!