CASE STUDY: Dlaczego pracownicy odchodzą z firmy? 

Poznaj realny przykład odejść pracowników i dowiedz się, jak menedżer może zwiększyć retencję w zespole dzięki empatii i regularnym rozmowom 1:1.

Dlaczego pracownicy odchodzą? Odpowiada Tomasz Janik, trener biznesu, konsultant i coach z doświadczeniem sprzedażowym i menedżerskim. 

Dlaczego pracownicy odchodzą z firmy i jak temu zapobiec? 

Pracując jako trener, bardzo często spotykam się z uczestnikami szkoleń na salach szkoleniowych, ale też prowadzę sesję coachingu kompetencyjnego. W ostatnim czasie miałem do czynienia z bardzo ciekawym procesem coachingowym, o którym chciałem opowiedzieć kilka słów. 

Pracowałem z menedżerem o średnim stażu na swoim stanowisk. Zarządza on 10. osobowym zespołem działu controlingu w branży przemysłowej. Bezpośrednim powodem naszych spotkań były 3 złożone wypowiedzenia, w stosunkowo krótkim okresie czasu.  Pracownicy pomimo, jak się wydawało, dobrych warunków pracy, rynkowych wynagrodzeń zdecydowali się na odejście. W kontekście tego konkretnego zespołu, menedżera oznaczało to dużą destabilizację. Pojawiły się też pewne pytania: czy może z perspektywy roli menadżerskiej, nie doszło do jakiś zaniedbań, czy istniała szansa, żeby zapobiec tym odejściom albo przynajmniej zyskać na czasie, który jest potrzebny na zrekrutowanie nowych pracowników? 

Sytuacja, w której menedżer zadaje sobie pytania, poświęca czas na autorefleksję, powoduje, że jest duża szansa, żeby z takiej sytuacji wyciągnąć dla siebie wnioski. Moja rola jako coacha w tej relacji sprowadzała się do pomocy w zobaczeniu ważnych i istotnych elementów, o które warto zadbać, żeby w przyszłości nie mierzyć się albo przynajmniej ograniczyć konieczność mierzenia się z takimi sytuacjami. 

Pojawiły się ciekawe, ale też zaskakujące  wnioski.  Menadżer zaczął mówić o tym, że w zasadzie to on nie do końca znał te osoby, z którymi pracował, że nie wiedział o tym, co jest dla nich ważne, że nie mieli okazji rozmawiać o przyszłości w organizacji. Zauważył też, że  bieżące sprawy, którymi się zajmował, tak bardzo go pochłaniały, że nawet roczna rozmowa oceniająca była w zasadzie formalnością i raczej przykrym obowiązkiem.  Zdał sobie sprawę, że może mieć większy wpływ na swoich pracowników poprzez bycie w kontakcie, wcześniejsze dostrzegać potrzeb. Znając potrzeby może też na tyle, na ile to możliwe starć się na nie odpowiadać. 

Ten przykład pokazuje, że ludzie odchodzą z zespołów, firm organizacji wtedy, kiedy i ich potrzeby nie są zaspokajane. Jedną z kluczowych potrzeb człowieka jest okazywanie mu zainteresowania, zauważanie go. Inną potrzebą jest przynależności identyfikacja z zespołem czy organizacją, chociażby w oparciu o wizję i wartości, które wspólnie podzielamy. Kolejnym elementem, o który warto zadbać to potrzeba rozwoju. Kiedy pracownik się nie rozwija, kiedy nie widzi dla siebie perspektyw, kiedy regularnie zostaje pomijany przy delegowanie trudniejszych zadań, zapraszaniu do projektów czy też awansach, będzie poszukiwał zaspokojenia tej potrzeby związanej z rozwojem na zewnątrz organizacji. 

Menadżer z mojej przytoczonej historii zdecydował się, że chciałby w przyszłości wprowadzić do swojego zespołu regularne spotkania 1 x 1 ze swoimi pracownikami. Postanowił wykorzystać ten czas na to, aby lepiej poznać ludzi, z którymi pracuje. Chce być bliżej ich bieżących wyzwań i problemów, udzielać większego wsparcia, ale jednocześnie planować wraz z nimi ich przyszłość w organizacji. 

Postaw kurs na rozwój w Akademii Moore Polska! Dowiedz się, dlaczego pracownicy odchodzą z firmy

Interesują Cię tematy z zakresu kompetencji miękkich i rozwoju? Koniecznie poznaj ofertę webinarów i szkoleń prowadzonych przez Tomka w ramach Akademii Moore Polska! Już niedługo Tomasz rozpoczyna cykl Kompas Menedżera.  

To kompleksowy, praktyczny cykl 5 szkoleń, który pomoże nie tylko rozwinąć kluczowe kompetencje liderskie, ale przede wszystkim – realnie zwiększyć swój wpływ w organizacji. 

Wyznacz z nami kierunek, za którym ludzie podążą! 

Może Cię zainteresować

Brak powiązanych artykułów