Resort finansów przygotował kolejny projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, ustawy o podatku leśnym oraz ustawy o opłacie skarbowej. Uwzględnione zostały uwagi zgłoszone podczas konsultacji publicznych. Czy planowane zmiany nadal wydają się być rewolucyjne?
Na stronie Rządowego Centrum Legislacji znaleźć można kolejny projekt ustawy, tj. projekt z 2 września 2024 r. w zakresie zmian w podatku od nieruchomości oraz podatku rolnym.
Podatek od nieruchomości – zmiany w stosunku do pierwotnej wersji projektu ustawy
W przypadku podatku od nieruchomości zmiany w głównej mierze dotyczą definicji budynku oraz budowli. Rzecznik Praw Obywatelskich w piśmie z uwagami skierowanym do Ministra Finansów podkreślił, iż projekt ustawy w dalszym ciągu odsyła do przepisów prawa budowlanego, a nie ustaw podatkowych, co na gruncie wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 4 lipca 2023 r. nadal może budzić kontrowersje, bowiem TK we wspomnianym wyroku zaznaczył, iż przedmiot opodatkowania musi być unormowany na tyle precyzyjnie, aby podatnik nie miał żadnych wątpliwości co do tego, czy ustawa łączy z określonym stanem faktycznym lub prawnym obowiązek podatkowy, czy też nie.
Zgodnie z nowym, proponowanym brzmieniem art. 1a ust. 1 pkt 1 ustawy budynek oznaczać ma obiekt wzniesiony w wyniku robót budowlanych, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość jego użytkowania zgodnie z przeznaczeniem, trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz który posiada fundamenty i dach, z wyłączeniem obiektu, w którym są lub mogą być gromadzone materiały sypkie, materiały występujące w kawałkach, albo materiały w postaci ciekłej lub gazowej, którego podstawowym parametrem technicznym wyznaczającym jego funkcję jest pojemność.
Natomiast budowla miałaby zostać zdefiniowana, zgodnie z proponowanym brzmieniem art. 1a ust. 1 pkt 2 ustawy jako:
a) obiekt niebędący budynkiem, wymieniony w załączniku nr 4 do ustawy, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość jego użytkowania zgodnie z przeznaczeniem,
b) elektrownia wiatrowa, elektrownia jądrowa i elektrownia fotowoltaiczna, magazyn energii, kocioł, piec przemysłowy, kolej linowa, wyciąg narciarski oraz skocznia – wyłącznie w zakresie ich części budowlanych,
c) urządzenie budowlane – przyłącze oraz urządzenie instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków oraz inne urządzenie techniczne, związane z budynkiem lub budowlą, o której mowa w lit. a, bezpośrednio zapewniające możliwość ich użytkowania zgodnie z przeznaczeniem,
d) urządzenie techniczne oraz wolno stojąca instalacja przemysłowa, inne niż wymienione w lit. a–c – wyłącznie w zakresie ich części budowlanych,
e) fundamenty pod maszyny oraz urządzenia techniczne, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów, składających się na całość użytkową
– wzniesione w wyniku robót budowlanych.
Podatek rolny – zmiany w stosunku do pierwotnej wersji projektu ustawy
W podatku rolnym planowane są zmiany w zakresie zwolnień podmiotowych, a mianowicie w zakresie zniesienia stosowania zwolnień określonych w art. 12 ust. 2 ustawy o podatku rolnym na wniosek. Powyższy przepis stanowi, iż zwolnione od podatku rolnego są m.in. uczelnie czy instytuty badawcze.
Jak możemy przeczytać w uzasadnieniu projektu ustawy z dnia 2 września 2024 r. aktualne rozwiązanie, tj. przyznanie zwolnienie od podatku rolnego w trybie wnioskowym jest nadmiernie biurokratyczne, bowiem warunkiem zastosowania zwolnienia jest wyłącznie posiadanie przez podmiot określonego statusu prawnego (uczelni, federacji podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki, publicznej i niepublicznej jednostki organizacyjnej objętej systemem oświaty, instytutu naukowego i pomocniczej jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk, prowadzącego zakład pracy chronionej lub zakład aktywności zawodowej), co nie podlega konieczności weryfikacji w trybie postępowania wszczętego wnioskiem podatnika (zob. uzasadnienie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, ustawy o podatku leśnym oraz ustawy o opłacie skarbowej z dnia 2 września 2024 r., s. 2/3).
Masz dodatkowe pytania? Skontaktuj się z nami!