Estoński CIT a MDR: Gdzie kończy się planowanie podatkowe, a zaczyna schemat?

Estoński CIT a MDR – sprawdź, kiedy reorganizacja firmy staje się schematem podatkowym. Granica między planowaniem a obowiązkiem raportowym.

Estoński CIT a MDR to temat budzący coraz większe wątpliwości wśród przedsiębiorców planujących restrukturyzację. Gdzie kończy się legalne planowanie podatkowe, a zaczyna obowiązek raportowania schematu? Analizujemy, kiedy działania mogą zostać zakwalifikowane jako sztuczne, jakie cechy rozpoznawcze decydują o MDR oraz jak zabezpieczyć się przed ryzykiem zakwestionowania reorganizacji przez Szefa KAS.

Cel ustawodawcy – estoński CIT jako narzędzie rozwoju, nie optymalizacji 

W uzasadnieniu do ustawy wprowadzającej estoński CIT (druk sejmowy nr 643 z 2020 r.) wskazano, że nowy model opodatkowania ma promować inwestycje, rozwój i akumulację kapitału. Skierowany jest do podmiotów o transparentnej strukturze właścicielskiej i niskiej dystrybucji zysków.

Jednocześnie ustawodawca zaznaczył, że system ma być alternatywą dla mechanizmów optymalizacyjnych, nie ich substytutem. To oznacza, że choć reorganizacje są dopuszczalne, muszą mieć uzasadnienie biznesowe, a nie tylko podatkowe.

MDR w kontekście reorganizacji i Estońskiego CIT

Przystąpienie do estońskiego CIT często poprzedza restrukturyzacja (wydzielenia, przekształcenia, łączenia). W takich przypadkach pojawia się pytanie: czy taka reorganizacja podlega raportowaniu jako schemat podatkowy?

Zgodnie z Ordynacją podatkową (art. 86a–86o), aby powstał obowiązek raportowania (MDR), uzgodnienie musi posiadać określone właściwości. I tak, w przypadku ogólnych cech rozpoznawczych schematu podatkowego musi być spełnione kryterium głównej korzyści a w przypadku szczególnych i innych szczególnych cech rozpoznawczych już nie.

 Kryterium głównej korzyści w MDR powstaje, gdy głównym lub jednym z głównych celów działania podatnika jest uzyskanie korzyści podatkowej – czyli zmniejszenie, uniknięcie, odroczenie lub zwrot zobowiązania podatkowego.

Nie chodzi o każdą korzyść podatkową – kluczowe jest, czy ta korzyść przeważa nad celami gospodarczymi. Jeśli reorganizacja jest przeprowadzona głównie po to, by wejść w korzystniejsze opodatkowanie (np. estoński CIT), a cele biznesowe są tylko pozorne lub marginalne – kryterium głównej korzyści jest spełnione, a transakcja może być uznana za schemat podatkowy.

Jako przesłanka konieczna – alternatywna droga postępowania.

To hipotetyczny sposób osiągnięcia tego samego efektu ekonomicznego lub gospodarczego, ale bez (lub z mniejszą) korzyścią podatkową.

Kiedy ma znaczenie?

Jeśli da się wykazać, że racjonalnie działający podatnik mógłby osiągnąć dany cel prostszym, bardziej neutralnym podatkowo sposobem – a jednak wybrał drogę z większą korzyścią podatkową – to:

kryterium głównej korzyści jest spełnione.

Przykład:

Spółka chce wyodrębnić działalność operacyjną. Może:

  • A. Przeprowadzić aport ZCP (neutralny podatkowo, ale podlega warunkom wyłączenia z estońskiego CIT),
  • B. Dokonać sprzedaży/umorzenia udziałów i restrukturyzacji w sposób złożony, ale pozwalający szybciej wejść w ryczałt.

Jeśli wybierze B tylko dla korzyści podatkowej, a efekt biznesowy mógłby zostać osiągnięty przez A, Szef KAS może uznać, że:

  • działania są sztuczne,
  • występuje alternatywna, mniej korzystna podatkowo droga,
  • i powstaje obowiązek raportowania MDR.
Podsumowanie

Alternatywna droga to miernik racjonalności wyboru podatnika. Jeśli istnieje prostsza, ekonomicznie uzasadniona ścieżka bez korzyści podatkowej – a podatnik wybiera inną, podatkowo lepszą – to najpewniej spełnia kryterium głównej korzyści.

Przykład pozytywnej oceny – opinia zabezpieczająca z 10 marca 2025 r.

Szef KAS uznał za zgodną z celem ustawy reorganizację, w której spółka akcyjna i spółka z o.o. przed przystąpieniem do ryczałtu przeprowadziły:

  • zakup nieruchomości i kredyt inwestycyjny,
  • podział przez wydzielenie ZCP,
  • stworzenie nowych spółek operacyjnych.

Mimo że efektem były korzyści podatkowe (odroczenie CIT, neutralność podziału), organ uznał, że przeważały cele gospodarcze: profesjonalizacja, efektywność, klarowny podział działalności.

W konsekwencji nie spełniono kryterium głównej korzyści, a reorganizacja nie była schematem MDR.

Przykład negatywnej oceny – odmowa opinii zabezpieczającej, 27 czerwiec 2024 r. 

Odmowa dotyczyła grupy kapitałowej planującej przejście na estoński CIT. Kluczowe działania:

  • sprzedaż i umorzenie udziałów między spółkami zależnymi,
  • udzielenie pożyczek bez ekonomicznego uzasadnienia,
  • rozpoczęcie opodatkowania ryczałtem zaraz po reorganizacji.

Szef KAS uznał, że:

  • transakcje były sztuczne, pozbawione racjonalnego celu biznesowego,
  • miały charakter czysto podatkowy – m.in. konwersja zysków kapitałowych na odsetki,
  • działania zmierzały do obejścia przepisów art. 28j i 28k ustawy o CIT (zakaz posiadania udziałów i warunki reorganizacji).

Efekt: organ zakwestionował intencję działań i uznał, że reorganizacja może stanowić unikanie opodatkowania (klauzula GAAR), a nie kwalifikuje się do ochrony w postaci opinii zabezpieczającej.

Wnioski praktyczne

Estoński CIT i reorganizacja – zbadaj obowiązki w zakresie MDR

Działania powinny mieć ekonomiczny sens – nie mogą służyć wyłącznie osiągnięciu korzystniejszego opodatkowania.

  1. Raportowanie MDR staje się obowiązkowe, jeśli reorganizacja: 
    • prowadzi do istotnych korzyści podatkowych,
    • nie znajduje uzasadnienia w rzeczywistej działalności gospodarczej,
    • spełnia cechy rozpoznawcze schematu podatkowego, np.

– gdy czynności opierają się na znacznie ujednoliconej dokumentacji uzgodnienia lub

– przyjmują znacznie ujednoliconą formę lub dotyczą zmiany kwalifikacji lub zasad opodatkowania lub

– gdy dochodzi do przeniesienia między podmiotami powiązanymi praw trudnych do wyceny wartości niematerialnych lub

–  pomiędzy podmiotami powiązanymi dochodzi do przeniesienia funkcji, ryzyka lub aktywów, gdy EBIT w trzyletnim okresie wyniesie mniej niż  50%, gdyby takiego przeniesienia nie dokonano

  1. Odwołuj się do celu ustawodawcy – uzasadnienie ustawy to silny argument w ewentualnym sporze z organem.
  2. Nie każda restrukturyzacja = schemat podatkowy. Kluczowe są: transparentność, dokumentacja i proporcja między motywacją podatkową a gospodarczą.

Podsumowanie – Estoński CIT a MDR: Gdzie kończy się planowanie podatkowe, a zaczyna schemat?

Estoński CIT to rozwiązanie dla firm inwestujących, a nie agresywnie optymalizujących. Reorganizacje są dopuszczalne, jeśli:

  • mają realny cel gospodarczy,
  • nie służą wyłącznie wejściu w ryczałt,
  • nie noszą znamion sztuczności.

Jeśli główną korzyścią jest wyłącznie odroczenie lub uniknięcie podatku – pojawia się ryzyko MDR lub nawet GAAR. Profesjonalna analiza i przygotowanie dokumentacji (lub wniosek o opinię zabezpieczającą) mogą pomóc w bezpiecznym wdrożeniu nowego modelu opodatkowania.

Masz dodatkowe pytania? Koniecznie skontaktuj się z nami!

Zapraszamy do kontaktu

Może Cię zainteresować

Test głównej korzyści (MBT) w MDR to nie formalność, lecz kluczowa analiza w raportowaniu schematów podatkowych. Sprawdź, jak go poprawnie ocenić i uniknąć błędów.
Polska upraszcza system MDR – zniesienie krajowych obowiązków raportowych zbliża nas do unijnej spójności i proporcjonalności regulacyjnej.
MDR krajowe to nie tylko obowiązek raportowania, ale kluczowe narzędzie przeciwdziałania agresywnej optymalizacji podatkowej i wspierania uczciwej konkurencji na rynku krajowym.
Czym jest MDR i dlaczego wprowadzono obowiązek raportowania schematów podatkowych? Sprawdź, jak MDR wpływa na firmy, kontrole celno-skarbowe i konkurencyjność rynkową.
Poznaj zasady opodatkowania samochodów osobowych w ramach estońskiego CIT. Dowiedz się, jak poprawnie ustalić podstawę opodatkowania dla umów leasingu oraz jakie konsekwencje wynikają z użytkowania pojazdów w celach mieszanych.
We wtorek 23 lipca zapadł wyrok w sprawie raportowania MDR (schematów podatkowych). Sędziowie są zgodni – przepisy o MDR są sprzeczne z Konstytucją.

Usługi